Rónay László: Szoborpark (Budapest, 2008)

Söprűvel az univerzumban

Söprűvel az univerzumban Gondolom, sokan egyetértenek velem: Juhász Ferenc talán legnagyobb élő költőnk. Sosem pattant föl ugyan a „szárnyas csikóra” - ez volt első kötetének a címe de az vitathatatlan, hogy külön világot teremtett ma­gának, látomásokból, óriásira duzzasztott hasonlatokból, ellentétekből, gondolatfüzérekből. Ha valaki kora reggel munkába indul, vagy kóborol egy kicsit a Ró­zsadombon, felfigyelhet egy alacsony termetű, bajuszos férfira, aki szor­galmasan söpröget egy kétlakásos ház előtt, amely messze nem olyan fényűző, mint az újonnan épültek. A kabát házmestert sejtet, akinek gondja van a környezete megtisztítására. Régen, réges-régóta figyelem a költő ténykedését. Valamiképp jel­képes is: költészetében a romlandó és romlott világot szeretné megtisz­títani, többek között azzal, hogy ébren tart és megír olyan emberi érzése­ket, amelynek csak erjedt, félig romlott változatával találkozunk. Egyetlen magyar lírikust sem kerített be ilyen szoros öleléssel a ha­lál, mint őt. Az önmagával és a világgal meghasonlott Vörösmarty Mihály, a halálközelség szorításában alkotó Ady Endre és József Attila a közvet­len elődei. Eposzokat ír, mint a nagy barokk költők, s kifejezésmódjában e korszak emléke is fölsejlik. A végzettel eljegyzett lírikus, akiben ugyanakkor az az üde, érin­tetlen gyermekség is ott él. Amely csak a tiszta szívűeknek adatik meg. Ezt is József Attila költészetében fedezhetjük föl a legérzékletesebben. Emlékezetében és képzeletében érintetlen egy tisztább, igazabb világ emléke. Ezt a világot eszmények uralják, s tetőpontján Isten áll, a terem­tés folytonos lázában, küzdve azzal a gonoszsággal, amely ugyancsak a teremtés következménye. - Isten nem ilyen - írta egyik kritikusa. Hogy milyen is valójában, elképzelni sem tudjuk. Birtokolja a teljességet, amely Juhász Ferencnek is célja. Ám újra meg újra megsebzetten hull alá, szem­besülve a végességgel s az emberi árulásokkal, amelyek legfájdalmasabb 84

Next