Sárközy Péter: Kiterítenek úgyis. József Attila kései költészete (Budapest, 1996)

A Nagyon fáj költészete

tak irányt gondolkodásának”.193 Bori arra is rámutatott, hogy a bűntudat azért annyira fájó József Attilánál, mert nem volt hívő ember. Nem véletlen, hogy az első bűn-versekkel egyidőben írja a Szonett című versében: Óh boldog az, kinek van Istene, ki rettenetes, de maga a Jóság; kinek sebet kap reszkető keze, ha leszakítja a tilalmas rózsát. {Szonett, 1935. aug. 9.) Később a versből egy újabb változatot készített, melyben Boldog hazug-пак nevezi azt, akinek van Istene, és így zárja a verset: Én nem leltem szivemben, sem az égben s e halott fényű istentelenségben szívdobogással ringatom magam, kit más-gyötörte anyám azért vert meg, mert sápadt kézzel loptam én, a gyermek, jól tudva már, hogy minden odavan. (Boldog hazug...) Bori Imre figyelmeztetett elsőként arra is, hogy József Attila ké­sei verseiben az Isten nélkül maradt ember bűntudata és bűn­keresése Franz Kafka regényei és novellái hőseire emlékeztet: „Mint a Kafka-hősök bolyong a lelkében és kutatja üldöztetése okát, vétkének nevét, a »bíróságot«, amely előtt pere folyik”.194 Amikor Bori Imre elsőként egzisztencialista költészetként hatá­rozta meg József Attila kései líráját, akkor egyúttal a magyar köl­tőt a két legnagyobb egzisztencialista író mellé helyezi: „Ami­kor József Attilát a maga léte foglalkoztatja, a szó legszoro­sabb értelmében is egzisztencialista, Kafka és Camus szellemi rokona.”195 A különbség csak az, hogy „József Attila reményte­lenségnek nevezte a benne növekvő, keletkező érzés- és hangu­latvilágot. Ez köznapi kifejezése az abszurdumnak.” Bori szerint az egzisztenciális léthelyzet első határozott költői kifejeződése az 1933-ban született Reménytelenül, melytől kezdve József Attila „érett korának költészetét ez az abszurditásnak kifejezése hatá­rozza meg: azt hirdetve, hogy a lét, az emberi létezés nem lét, nem emberi lét.” 102

Next