Sárközy Péter: Kiterítenek úgyis. József Attila kései költészete (Budapest, 1996)

A Nagyon fáj költészete

ostobább”-nak tartja, ha „örökre összeveszhet / egy semmiségen két örök barát”. Lengyel András úgy véli, hogy az a tény, hogy a költő épp Barta Istvánnak ajándékozta 1935-ben írt verseit, mindenképpen azt mutatja, hogy ezek a versek „valamiképpen kettőjük eszme­cseréinek lenyomatai.” Lengyel András szerint az Én nem tud­tam című versben szereplő „a bűnről szóló tanítás” lenne Bar­ta István keresztényi vallásos bűn-értelmezésének József Atti­la gondolkozásában való első konkrét jelentkezése. így A bűn is „a keresztény bűnértelmezés és a pszichoanalitikus önelem­zés egyeztetésé”-re tett kísérletként értelmezhető. A tanulmány szerzője is elfogadja, hogy az 1935-ben írt bűn-versek, így az Én nem tudtam is a pszichoanalízis és a freudizmus kétségte­len jelenlétét mutatják József Attila gondolkodásában. Ugyan­akkor arra is figyelmeztet, hogy a lelki jelenségek József Attila verseiben jelentkező minősítése („Én nem tudtam, hogy annyi szörnyűség / barlangja szivem.../ ...Most már tudom. E reb­­bentő igazság / nagy fényében az eredendő gazság / szivemben, mint ravatal, feketül.”) ellentétes a pszichoanalízis intencióival, mely épp a lelki jelenségek tudatosításával kívánja fölmenteni, a bűntudattól megszabadítani az analízisben résztvevőt. Ezzel szemben a katolicizmus nem fogadja el az analízis önfelmen­tő gyakorlatát, és Lengyel András szerint a költő is „Az önfel­mentés helyett egy szilárd erkölcs — morális elveket föltétele­ző, az egyént adott esetben bűnössé is minősítő, de mindenkép­pen az egyén fölött álló — morális princípiumot vonatkoztatott magára.”207 Más kérdés, hogy József Attila, Istenes versei tanú­sága szerint nem tudott „feloldódni egy szokványos, aggálytalan, mindent elrendező Isten-hitben”. Lengyel András is vitathatat­lannak tartja a Kafka-hatás meglétét József Attila kései költésze­tében. Ugyanakkor szerinte az igazi fordulatot, „átalakulást” Jó­zsef Attila világában nem a Kafka-hatás váltotta ki — hiszen Kaf­kát, és a kafkai bűn-problémát elemző Kaiser tanulmányt már 1931-ben olvasta és ismerte. József Attila csak „él” a kafkai mo­tívumokkal, de „a fordulat” igazi motivációja a keresztény esz­meiséggel való találkozás, a Barta Istvánnal folytatott eszmecse­rék voltak. Hasonlóképpen Barta István hatásának tulajdonítja Lengyel András a József Attila kései költészetében új értelem­ben használt „rend” fogalmat is. Nem tartja véletlennek, hogy a Levegőt! kéziratváltozata (melynek első címe még Rend és sza­badságvolt) szintén Barta István tulajdonába került. 111

Next