Sárközy Péter: Kiterítenek úgyis. József Attila kései költészete (Budapest, 1996)

Curriculum vitae - József Attila élete a visszaemlékezések tükrében

áj a összegzéseképp azt állapítja meg, hogy „mindazok a sebek és konfliktusok, amelyeket a gyerek József Attila átélt, osztályá­nak sebei és konfliktusai is; azok a konfliktusok, amelyek felol­dásával az új társadalom, — s benne az új művész s az új ember — megszületik”.20 Ugyanezt jelentette ki 1956 után maga Kádár János is: „József Attila korai, tragikus halálának egyik — néze­tem szerint döntő, kiváltó — oka kétségtelenül az a nyomor, nél­külözés volt, mellyel neki, az elvhű kommunistának és a nagy költőnek — tehát reájuk kétszeresen vészt hozó embernek — az ellenforradalmi horthysta burzsoázia és nagybirtokos osztály fizetett.”21 így érthető, hogy még hosszú évekig nem volt szabad József Attila kései költészetével foglalkozni, hiszen ahogy Tol­nai Gábor (a pesti egyetem „fura ura”) határozottan kijelentet­te 1958-ban: „nem lehet magános az az ember, aki mögött ifjú­ságától kezdve a munkások, ifjúmunkások ezrei állottak”, és épp ezért, aki a Nagyon fáj-kötet miatt tartja nagy költőnek József Attilát, „az ezzel meg akarja tagadni a proletár kapcsolatot... ez olyan gondolkodás, amely szembefordul a néphatalommal.”22 Miközben magunk is határozottan valljuk, hogy József Attila a harmincas évek irodalmának világviszonylatban is egyik legna­gyobb költője volt, s bár semmiképp sem szeretnénk szembefor­dulni a „néphatalommal”, azt is határozottan állítjuk, hogy a Jó­zsef Attila-i életmű igazi nagysága, és ezen belül a kései versek igazi szépsége csak akkor közelíthető és érthető meg, ha meg­szabadítjuk az életművet a rárakódott értelmezésektől, melyek, mint a József Attila híres versében említett guanó, nem enge­dik fényleni ennek a valóban a szocialista eszmekörben született nagy költészetnek remekmívű alkotásait. Újabban a József Attila kritikai irodalomban „kultusz”-nak nevezik mindazt, amely legendaként, vagy egyszerűen csak ha­zugságként rárakódott az életműre.23 Valóban létezik, és min­dig is létezett egy sajátos mítosz, mely körbefogta József Atti­la költészetét és alakját. Ennek kezdetei még Juhász Gyulának a Szépség koldusához írt előszaváig (1922) nyúlnak vissza, ami­kor a szegedi magányában élő, komoly válságban lévő költő az árva 17 éves fiú első kötetének elejére azt írja: „Ez a most serdü­lő és még iskoláit járó költő már eddig is sokat és mélyen szen­vedett az élettől, az emberektől, hordozta a kietlen nyomor és elhagyatottság keresztjét, árván és nincstelenül vándorolt és dol­gozott.” Természetesen Juhász Gyulának minden szava igaz, de nem szó szerinti értelemben. Ezzel szemben a későbbi kritiku­sok, mind a Szépség koldusa bevezetésének, mind a költő önval-12

Next