Sárközy Péter: Kiterítenek úgyis. József Attila kései költészete (Budapest, 1996)

„A legenda oda” - József Attila-problémák a tények tükrében

tila az akarattá kalapált értelem volt, a felismert világ mérnö­kének tartotta magát. ... Nemcsak eszménye volt a józanul lá­tás, de maga is józan volt elragadtatott pillanataiban is... kései verseiben az öntudat küzdelme zajlik az elmezavarral. A köl­tészet eszközeivel akarja értékké változtatni, ami fenyegeti, szépséggé, lehetőleg értelmes szépséggé nemesíteni halluciná­­cióit, kényszerképzeteit. Halálának okára pedig ő maga adta meg a magyarázatot: „Éltem és ebbe más is belehalt már.”120 9. József Attila „freudizmusa” József Attila betegsége kapcsán ismét és ismét felmerül a „freudizmus” kérdése. Maga Révai József, a kommunista párt főideológusa jelentette ki, hogy „József Attila freudista volt. Fre­udista lélekelemzéssel próbálta gyógyítani a forradalmi mozga­lomtól való elszakadása után egyre súlyosbodó idegbaját.”121 Eb­ből a megállapításból csak az nem derül ki, hogy azért volt-e „freudista” mert idegbetegségben szenvedett, vagy azért, mert lélekelemzéssel próbálta gyógyítani magát. Természetesen eb­ben a pártos koncepcióban József Attila „túltette magát” a freudizmuson, és mint ahogy egy mozgalmi költőhöz illett, a „betegségét legyőzve” alkotta meg utolsó korszakának nagy költeményeit. Újabban az a kérdés vetődik fel a József Atti­lával foglalkozó tanulmányokban, hogy „freudo-marxistának” tekinthető-e a költő, hiszen egyaránt foglalkozott a marxista el­mélet és a freudi pszichoanalízis kérdéseivel, esetleg összebékí­­tésük gondolatával.122 Amennyiben a kérdésre magunk is választ kívánunk adni, ak­kor ismét a tényeket kell sorba vennünk a legendák helyett. Min­denekelőtt azt kell megállapítanunk, hogy József Attila mar­xista filozófiai képzettséggel rendelkezett, marxista (gondolko­dó) volt. A húszas évek végétől kezdve tudatosan és rendsze­resen tanulmányozta a marxizmus klasszikusait, behatóan fog­lalkozott Hegel és Feuerbach filozófiájával. Párizsból visszatér­ve Budapesten marxista szemináriumokat látogatott, majd ma­ga is szemináriumokat vezetett, és elméleti tanulmányokat írt társadalomelméleti folyóiratok számára (Irodalom és szocializ­mus, 1931., Egyéniség és valóság, Természettudomány és mar­xizmus, 1932).123 Hasonlóképp biztosan tudjuk, hogy 1930-tól kezdve behatóan foglalkozott Freud elméletével, pszichoanalí­zisről írt munkáival és ismerte a Ferenczi Sándor alapította bu-68

Next