Sárközy Péter: Kiterítenek úgyis. József Attila kései költészete (Budapest, 1996)

„A legenda oda” - József Attila-problémák a tények tükrében

de tulajdon javulásomban érzem, akármit is mondotok, az lesz igazán szép, amikor a marxizmust és a freudizmust összekap­csolhatjuk.” Igaz, a pszichiáter szerző hozzáteszi: „Nehéz vol­na ellenőrizni, hogy a memoáríró emlékezete pontosan őrizte-e meg a költő szavait. De kétségtelen, hogy Marx és Freud szin­tézise mint program és látomás, a marxizmus és a pszichoana­lízis viszonya, mint teoretikus probléma József Attila életművé­nek számos helyén felbukkan... József Attila — mondhatnánk tehát — freudista volt és egyszersmind marxista.”127 A baj csak az, hogy József Attila ezt a mondatot a freudizmus és a mar­xizmus összeegyeztetéséről sosem írta le, és aki valaha is olva­sott már valamit József Attilától, tudja, hogy Szántó Judit húsz — negyven év távlatából nem idéz(het)te pontosan a költő szavait, mert egy ilyen mondatförmedvény sosem hagyta volna el a köl­tő száját. Az viszont valóban igaz, hogy József Attila a marxiz­must sokkal mélyebben tanulmányozta, mint a korabeli vulgár­­marxista szerzők, és tudta, hogy „Marx a termelési eszközökről a filozófus értelmével szól, nem pedig a közgazdász eszével”,128 épp ezért ő is vallotta, hogy a filozófiai elméletet tovább lehet mélyíteni, gazdagítani, a XX. századi lélektan eredményeivel is. Nem feledkezhetünk meg arról sem, hogy 1930-ban keletkezett Esztétikai töredékei-ben József Attila még határozottan elzárkó­zott a „lélektanos ökrök” pszichologizálásától.129 Egyéniség és va­lóság című tanulmányának a neurózissal foglalkozó része bizo­nyítja Németh G. Béla professzor igazát, aki szerint József Atti­la „Freudot úgy fogta föl, mint aki a társadalmi és történeti em­ber, egyed és csoport léttani kérdéseinek egyik eladdig csak érzé­kelt, de még meg nem válaszolt kérdéskörét viszonylag elfogad­ható, a valóságot felfogó ember dialektikájába beilleszthető fele­lettel oldotta fel. A neurózis gyökerét költőnk mint az emberi lét lényegében rejlő adottságot tekintette, amely az egyén vagy cso­port társadalmi helyzetétől függően patologikus [beteges] jelen­ségként nőhet az elmebaj extremitásáig, vagy szublimálódhat az éppen időszerű történeti formákba, az éppen hasznos társadalmi tevékenységekbe s a személyiségalkotásra éppen alkalmas folya­matokba. Nem a pszichológia felől közeledett az ontológiához, nem a pszichológiának rendelte alá az ontológiát, nem a résznek az egészet, hanem az egésznek a részt, ontológiának a pszicho­lógiát.” Az ő „freudizmusa tehát — figyelmeztet Németh G. Bé­la — mélyen különbözött azétól a liberális polgárságétól, amely ... a szociologizáló, empirikus világmagyarázattá emelt pszicho-71

Next