Sárközy Péter: Kiterítenek úgyis. József Attila kései költészete (Budapest, 1996)

Bevezetés

nélkül az egész József Attila-i életmű érthetetlenné válik, ugyan­akkor pedig ezen költemények helyes megértéséhez szükség van az egész életmű átgondolására, mert félő, hogy a költő életrajzá­ra és életművére ráaggatott címkék, legendák eltakarják a legért­hetőbb és legemberibb mozzanatokat is. Könyvünket épp ezért nem a „szakma”, a József Attila kuta­tók számára, hanem, amennyiben eljut hozzájuk, a középisko­lai és egyetemi diákok számára írtam. Magam is majd tíz évig taníthattam középiskolában, és ma is fiatal — olasz — egye­temistáknak tanítom a magyar irodalmat. így közelről tudom, hogy mindaz, amit a „szakma” tud, nem jut el a versek igazi ol­vasóihoz. Márpedig József Attila költészetét olvasnunk, szeret­nünk és értenünk kell és lehet. Igaz, felmerülhet, hogy szabad-e József Attilát épp a legösszetettebb, legproblematikusabb élet­szakasza és költői alkotókorszaka tükrében bemutatni egy olyan kiadványban, melynek tervezett olvasói mindenekelőtt középis­kolai és egyetemista diákok? De magam is vallom volt taná­rom, Németh G. Béla professzor vélekedését, hogy „a középis­kolában oktató tanító tanár nem utasíthatja el érdeklődő diák­jai kérdéseit, mely a nehéz kérdéskörű művekre vonatkozik”, és a „legnehezebb pontok megközelítése, értelmezése nélkül való­jában az életmű egésze is megközelíthetetlen, értelmezhetetlen marad.”3 Nem igaz, hogy nem lehet fiatalokkal olyan bonyolult és össze­tett kérdésről beszélni, melyhez valóban felkészültség és a „bo­nyolultság vállalása” szükséges. Tizenéves koromban, egy álta­lános iskolai szavalóversenyen József Attila Kései sirató-jával je­lentkeztem, és tudom, hogy semmiképpen sem érthettem meg a vers összetettségét, mégis ösztönszerűen átéreztem a fájda­lom megszólaltatásának művészi szépségét. Egyetemi hallgató koromban ismét a Kései sirató-t választottam elemzés tárgyául, és munkámat atyai jóbarátom, Szauder József professzor kö­zölte az Irodalomtörténeti Közlemények-Ъеп.4 Kezdő középisko­lai tanár koromban az Eötvös József Gimnázium irodalmi szín­padával olyan József Attila versműsort sikerült összeállítanunk és színre vinnünk, mely „nem középiskolás fokon” is — figyelmet keltett. így kerülhetett sor arra, hogy 1969. november 30-án, Jó­zsef Attila halálának évfordulójára a budapesti Egyetemi Színpa­don Berek Katalin színművésznő közreműködésével az Eötvös József Gimnázium IV. c. osztályának versmondói — jelen könyv írójának segítségével — bemutatták a József Attila kései versei­ből összeállított műsort „Kiterítenek úgyis” címen. Könyvemet 7

Next