Sz. Nagy Csaba: József Attila és az istenek (Budapest, 2009)

Függelék

lelki részének érezte. Tehát a maga módján tényleg nem volt istenta­gadó. Ezt - ha másból nem - a költő Galamb Ödönnek, volt tanárá­nak 1923. december 8-án írott (már többször idézett) kísérősoraiból lehetett volna tudni, amelyeket a Tanítások neki megküldött első nyolc passzusához mellékelt, és amiből több szövegértelmező, kö­zöttük Kelényi is idéz: „En erős hittel hiszem és így vélek eljutni az én életem értelméhez, hogy azután megtaláljam az élet (és a létezés) értelmét. Ez összefügg az Isten-hittel és itt figyelmeztetem Ödön bátyámat arra az álmomra, amit már Makón elmondtam, hogy én Istent új és igazi valójában fogom megmutatni Ennek a mondatnak, ha az életműnek nem is, fel kellett volna ébresztenie a tanulmányíróban a gyanút, hogy a benne említett isten nem a Biblia Mindenhatója lesz. Kelényi felismerése viszont csupán odáig jut el, hogy „Nem volt ö vallásos értelemben hívő, - gyakorló kereszténynek sem tudjuk." К költő valós istenképének ismeretét már nem tudja regisztrálni, sőt az előző megállapítással ellentétben el­fogadja Beney Zsuzsa lelkesedő megállapítását, miszerint az általa elemzett két utolsó költemény (Bukj fól az árból és Nem emel föl) a legnagyobb vallásos költemények közé sorolható. Hogyan lehet­séges ez, mikor saját kvalifikációja szerint József Attila nem volt vallásos értelemben hívő? Csak úgy, ha valaki, mint ő, nem a költői fejlődés kronológiájában vizsgálja a mű összességét, minthogy a saját válogatásának rendszeréről közli: „Jelen kötetünk nem követi a müvek keletkezési idejének sorrendjét, ámbár az sem tükrözné a fejlődés lélek­tani útját, amelyet a költő bejár Isten felé menet!’ Később az általa ciklusokba rendezett versekből mégis kész „vala­miféle” fejlődést megállapítani, ám ennek okán kibogozhatatlanul összekeveri a bibliai Istent elutasító, és a saját képére teremtett isten­nel beszélgető, gyermeki szeretetről árulkodó költeményeket egyéb szeretetet áhító, de nem istene természetét felölelő alkotásaival, így adva meglehetősen kusza képet József Attila „istenes” lírájáról. Ezt a tévedéssorozatot tükrözi válogatása is. • 61 • I

Next