Sz. Nagy Csaba: József Attila és az istenek (Budapest, 2009)

Függelék

Lengyel András: „...saját szemem, láttára átalakulok". József Attila 1935. augusztusi fordulatáról. In: Jelenkor, 1995/4, (356-365. o.). A szerző egy Babitsnak írott József Attila-levél alapján a címben jelölt időszakban a költő gyökeres átalakulását tételezi fel. Az átala­kulásnak három tényezőjét elemzi, úgymint az Ignotus Pállal való kapcsolatának megerősödése révén a „liberális gondolati erőtér”-hez való közeledését, a Gyömrői Edittel elmélyülő kapcsolat során kö­tődésének megerősödését a pszichoanalízishez, végül a Barta Ist­vánnal elmélyülő különös barátság során vele folytatott beszélge­tések lelki-ideológiai hatásait. Ez utóbbinak tulajdonít mértékadó jelentőséget, és ezt elemzi annak az 1935-ben keletkezett, Barta birtokában maradt 13 fontos verskéziratnak az alapján, melyek - felfogása szerint - tükrözik kettejük eszmecseréinek lenyomatát a költő tudatában. Az elemzés első része roppant érdekes, és minden valószínűség szerint helytálló. Lengyel András nem tudja elfogadni József Attila érzelmeire vo­natkozóan Bóka László társasági karakterizálását Barta Istvánról, miszerint a konzervatív katolikus, mélyen vallásos, hitbuzgalmi kapcsolatokkal tele, és ehhez mérten legitimistának „csak szenve­délyes meggyőződését, pompás vitakészségét és hibátlan becsületességét akceptáltuk, elveit nem”. Attila és Barta között - amint Stoll Béla kiemeli Denis Silagi személyes emlékeit - az utóbbi szerint benső­séges, mély barátság volt. Viszont nyilvánvaló, hogy ezzel egyidejű­leg viszonyukat világnézeti különbségek, sőt ellentétek is terhelték. Mert a költő semmi esetre sem volt vallásos katolikusnak nevezhető. Viszont Lengyel szerint „Kulturált viszonyt főnt lehet tartani ellenté­tes világnézeti pozíciókból is, de bensőséges mély barátsághoz ezen felül szükséges valami lényegi közösség, valami lelki egyezés!’ Lengyel azt ke­resi, mi volt az a közös vonás, ami Bartát és József Attilát baráttá, sőt „örök baráttá” tette. Tudva, hogy az „örök barátság” csakúgy, mint az „örök szerelem” nem reáliák: költői kategóriák, el lehet fogadni, hogy ennek a kapcsolatnak leginkább jellemző, és a többi idézett szövegrészlet között egyik lényeges következményét pregnánsan ki­fejező formája a költő Én nem tudtam című költeménye. • 62 ■

Next