Sz. Nagy Csaba: József Attila és az istenek (Budapest, 2009)

Függelék

ként is magyarázható, hacsak nem akként, hogy sem a katolikus könyörtelenséget nem tudja elfogadni a bűn kérdésében (miután ez csupán azokra vonatkozik, akik nem katolikusok), sem a pszicho­analízis természetes - bizonyos értelemben felmentő - állásfogla­lását, hanem magának vindikálja liberalizmusba hajló gondolko­dóként, hogy saját maga és mindenki számára megszabja a bűnnel kapcsolatos morális elveket. Akár így, akár úgy, mindenféleképpen elveti a katolikus tanítást, akárcsak az istenfogalom kérdésében. Te­hát a költő itt is - mint maga teremtette istenfogalmában - saját lelkére szabja a mércét, ismételten elutasítva a katolikus-keresztény eszményt. A József Attila-Barta István dialógus másik eredménye a szerző szerint az emberi társadalom rendezőelve (vegyük észre: itt nem a világmindenség, csak az emberi lét rendezőelvéről van szó), vagyis inkább ennek a rendnek a forrásáról. Ha ez a két ember dialógu­sának következménye lenne, akkor ugyanolyan kontraprodukciót eredményezne, mint az első esetben, vagyis ahogy a bűn kérdésében a vallási tanítás nem talált József Attilában megértésre, úgy egyéni úton jár a „rend” kérdésében is. Ugyanis épp Lengyel állapítja meg hogy: „József Attila (...) sem­miképp sem tudott feloldódni egy szokványos, mindent »elrendező« istenhitben...’' A katolikus, képzett és hívő Barta rendeszménye fel­tehetően vallásának és legitimista beállítottságának megfelelő hie­rarchikus hagyományokon nyugodott, míg Lengyel szerint a költő „tételesen szembeszáll a hierarchikus rend-eszménnyel, amely — az egyén önvezérlése helyére - az egyén fölé egy hierarchikusan vezérlő szisztémát állít: Istent, császárt, rendi államot (és így tovább).” Az isteni vezérlő­elvvel a liberális eszmét állítja szembe, a szabadságot tekinti a rend vezérlőelvének, mint a Levegőt-ben írja: „Jöjj el, szabadság! Te szülj nekem rendet’’. Lengyel András mindezeket az eszményeit írásba fektető megnyil­vánulásokat a költő 1935-ben bekövetkezett gyökeres változásának tudja be. Ez tévedésnek tűnhet, ha figyelembe vesszük, hogy József Attila ezeket az eszményeit már 1923-ban szembehelyezte az egy­• 64 •

Next