Sz. Nagy Csaba: József Attila és az istenek (Budapest, 2009)

Függelék

„József Attila helyzete e tekintetben egészen más”. Mert ő „soha nem volt ilyen módon meghitt viszonyban a vallással”. Vagyis a költőnek soha nem volt vallásos értelemben hite. Ezt Petri sem tagadja. Sőt szerinte „az, hogy József Attilának a vallás nem természetes öröksége, döntőjelentőségű a későbbifejlődést illetően”. Petri tévedése, amikor József Attilát vallásos költőnek nevezi, kézenfekvő. Az általa Lukács György bűvészkalapjából előhúzott úgynevezett „partikularitás”, amely az egyént - szükségletének meg­felelően - valami jövőbeni „transzcendencia” hirdetésére és az „e vi­lági problémák megoldási kísérletére, valamint vallásos érdeklődésre” készteti, nem más, mint az alkotónak időben változó meggyőződé­se, eszményei kifejezése, és eszményített istenével megélt közössé­ge, valamint ezek megnyilvánulása költészetében. Nincs valamiféle transzcendens jövőkép sem Ars poeticájában, sem a Számvetésben, sem a többi 1935-37-ből idézett költeményében, és nem is érdemes ezeket keresni. József Attila nem vallásalapító, aki saját Tórájának talmudistája lenne. Ám sok paradoxon gyűl körülötte. Ezek egyike Petri kategorizá­lása, miszerint József Attila vallásos költő lenne. Felmerül az ember­ben az a gyanú, hogy az ateista költőnek és materialista filozófusnak ez a véleménynyilvánítása is inkább (mint ahogy annyi más) az egy­­pártrendszerrel szembehelyezkedő másként gondolkodó pregnáns gesztusa volt, semmint meggyőződése. SÁRKÖZY Péter. Előszó az általa szerkesztett Föl a szívvel (in: Az istenkeresőJózsef Attila. 2005, Szent István Társulat) kötethez. A kötet verseket tartalmaz a költőtől (erről az I. fejezetben esett szó), ezenkívül tanulmányokat Beney Zsuzsától, Kelényi István­tól, Lengyel Andrástól, Melczer Tibortól, Scheiber Sándortól és Sík Sándortól. Ezeket az írásokat szintén e fejezet tárgyalja. Kivé­ve Beney Zsuzsa tanulmányát, amely partikuláris megnyilvánulás, nem a teljes istenes lírát tartalmazza, viszont ennek egyes megállapí­tásaira vonatkozóan a II. fejezetben részletesen kitértem. • 70 •

Next