Sz. Nagy Csaba: József Attila és az istenek (Budapest, 2009)

Függelék

Végül utolsó kisajátításként az 1945 után „a hatalomra törő kom­munista párt főideológusai, Révai József és Horváth Márton politikai célzatossággal alakították ki »a magyar forradalmi költészet nagyvo­­nulatá«-nak elméletét, a Petőfi-Ady-József Attila »hármasságot«. így alakult ki az 50-es években hivatalossá váló JózsefAttila-kép...” A legutolsó kisajátításhoz hozzá kell tenni, hogy a három köl­tő által képviselt forradalmi vonulat tényleg létezik. Nem ennek a megállapítása volt a főideológusok jóvátételre váró félrevezetése, hanem az e tekintetben kizárólagosságra törekvés, és mind a szerel­mi líra másodrangú kezelése, mind az istenkeresés és -megtalálás elhallgatása. Természetes, hogy az utolsó, a keresztyén Isten, de főleg a kato­licizmus számára történő kisajátítást - amelynek Sárközy is szol­gálatába állítja az általa szerkesztett kötetet - az előszó írója nem említi. Holott szentenciaként lerögzíti, hogy „Az utóbbi évek József Attila-kutatásában egyre többször és egyre határozottabban vetődött fel József Attila Isten-képének kérdése, a fiatalkori versek »Szent Perencre hasonlító« harmónia-vágya és a kései versek tragikus Isten-keresése." A Scheiber Sándor nyomában állított harmóniavágy ugyan benne van a költő fiatalkori verseiben, csakhogy a költő a bibliai Minden­hatóval kapcsolatban csupán diszharmóniát érez. A kései versekben pedig nehezen fedezhető fel az Isten-keresés, ám jelen van a keserű, sőt fájdalmas leszámolás saját, korábban megtalált benső istenségé­nek azzal a hiányosságával, hogy az nem tud rajta segíteni. A katoli­kus kereszténység számára való kisajátítás pedig ugyanúgy nehezen írható alá, mint a korábbi kommunizmus számára történt eszmei eltulajdonítás kizárólagossága. A szerző által rögzített szentencia tehát nem csupán kétséges. Harmóniavággyal és az Isten-keresés hangsúlyozásával csupán szimplifikálni lehet egy olyan életművet, amely ezeknek a meghatározásoknak a kalodáját kápráztató szín­pompával feszíti szét. A szerző által idézett többi tanulmány közül talán a költő Petri György írásának kommentárjára kell felfigyelni (Istent nem hiszek, /s ha van, nefáradjon velem, in: Világosság, 1967/1., 12. o.). Sárközy • 72 •

Next