Szabolcsi Miklós: A clown mint a művész önarcképe (Budapest, 2011)

Az esszé-tanulmány a clown-művész-ön­­arckép felbukkanásáról, előfordulásairól, jelentésváltozatairól szól az irodalom, a képzőművészet, a film, továbbá a zene ki­emelkedő és jellemző alkotásainak vizsgá­latával. A kiindulási pont Watteu Gilles-je, ám az előképeket még régebbi korszakok­ban, Shakespeare bohócai és a commedia dell’arte világában kereste a szerző. A mo­dern bohócok a 19. század harmincas évei­ben kezdtek megjelenni, az udvari bolond helyét ekkortól vette át lassanként a clown. A 19. század második felének clowntörté­­nete elsősorban Baudelaire költészetével és a Goncourt testvérek egyik regényének elemzésével folytatódik. Amit ők elkezdtek, azt folytatta két nagy francia költő, Verlaine és Jules Laforgue. A századvégen alkotott művek közül Nietzsche és Cézanne alko­tásait veszi szemügyre a szerző. A téma zenei megjelenésének elemzésével folytató­dik a könyv Verditől Schönbergig. A clown megjelenítése a 20. század elején bontako­zik ki a legmagasabb művészi színvonalon Picassónál és Chagallnál, Apollinaire köl­tészetében és Kafka prózájában, valamint a magyar novella egyik gyöngyszemében, Karinthy Frigyes Cirkusza ban. A század de­rekán Thomas Mann több ismert hősében, Klee és Miro képein, rajtuk kívül pedig szá­mos követőjük művészetében variálódnak a clown-figurák. Az európai és a magyar művészek motívumértelmezésének elemzé­sében egészen Fellini filmjeiig jut el a mű. Munkája tanulságait sorra véve a „clown mint a művész önarcképe” motívum helyét a történeti folyamatban a félmúltra teszi a szerző. Arra az időszakra, amely a mo­dern művészet kialakulásának válságos korszaka, s amely társadalmi rendszerek és formák eltűnését, újak megjelenését látta a „modernség” kezdeteinek, a 19. század­vég és utóélete világának idejére.

Next