Széchenyi Ágnes: Lélegzetvétel. Válasz 1946–1949 (Budapest, 2009)

Szépirodalom

vált. „Az egymás ellen keserülő szervek/ reménytelen és dühödt szégyenét,/ amint a végső összetartozást is/ önmaguktól kell, hogy elvegyék!” Ez a hang József Attiláéval rokon. A Csak azt feledném a József Attila-vers, az Iszonyat nyers hangján szólal meg. A József Attila-vers borzalma: egy kisgyerek kiszolgáltatott kínlódása. A szegénységet a történe­lem és a társadalom okozza, de mégis esetleges. A Pilinszky-vers élménye egy közös tör­ténelmi katasztrófa élményéből táplálkozik. Egy egész kultúrkör végletes válságát mutatja. Az egyedi látvány egyetemessé tágul. Mégpedig úgy, hogy leszűkül a költői optika: az „állatian makogó” ember tekintetét őrzi meg. Egyetlen szempár tekintete képes felkelteni és megőrizni az élményt, a tiltakozást. Aztán elvarrja Pilinszky az epikus szálat: örök jön­nek a katonáért, további sorsa ismeretlen. Lehet, hogy meghalt, mert kiéhezett, mert a szervezete nem tudta már feldolgozni az ételt. De az is lehet, hogy a francia fogoly meg­gyógyult. (A nyugati fogolytáborok lakói emberségesebb viszonyok között voltak, mint a szovjetek hadifoglyai.) Azt sem tudjuk, miért esett fogságba. Nem is fontos. A sorsa sem. Csak az, hogy a skandalum megeshetett. Hogy van ilyen fokú vegetatív kiszolgálta­tottság. Ezt növeli egyetemessé az utolsó versszak. Az emlék időtlenné válik. És nemcsak az idő, hanem - hogyan lehet fokozni az időtlenségbe emelt pillanatot - három érzék­szerv, a fül, a szem és a száj őrzik az emléket. A szerepek a vers végén fonódnak össze: a fogoly a néző szívét követeli. A kétezer éves európai erkölcsi rendért protestál a költő, bűn és bűnhődés összetartozásáért. A bűnt nem a szemtanú követte el, a szemtanú ártat­lan. Mégsem maradhat ki a bűnhődésből. Pilinszky második publikációja a Válaszban a Kihűlt világ.m Ez a vers a katasztrofiz­­mus költeménye. Nincs benne utálás semmiféle konkrét történelmi élményre, nem enged következtetni valóságalapjára. Az emberi megválthatatlanságról szól, az Isten némasá­gáról, noha Istenre mindössze az utal, hogy Pilinszky az embert „teremtett eleven”-nek nevezi benne. Tragikus életérzésről szól a vers: az idegenségről, az idegenség domesz­­tikálásáról („A mindörökre ismeretlen/ végül is így lesz otthonos”), annak árán, hogy az ember felismeri féreg voltát, hogy az ember elfogadja, hogy „a pusztulás bebalzsamoz”. A világot nem Isten rendezte be, Isten, a biztonság hiányaként van jelen. „Kihűlt világ ez, senki földje!” A csillagok ócskavasak a világ tetejére hajítva. A „rettegés ambivalenciájá­nak” nevezi ezt az érzést Pilinszky késői monográfusa, Radnóti Sándor.178 179 A kérdés, amit Pilinszky érint, nem részletkérdés, hanem a végső kérdések egyike. A Vá­lasz viszont ügy-folyóirat, alaphite, hogy a világ megváltoztatható és az ember ezért fele­lősséggel is tartozik. A felelősség abban áll, hogy cselekszik és cselekvésével az emberek közötti viszonyokat átalakítja. Pilinszky életérzése más. A József Attilával való rokonítást szűkíteni kell, esszenciálisán csak a kései József Attila a rokona, hiába találtunk más mo­tívumegyezést. Majdnem a dalforma egyszerűségével szól a Kihűlt világ. A dal a világ­látással való teljes azonosulás müformája. A dal egyszerűsége mögött mindig koherens világérzés van, a legtöbbször pozitív világegyezés. A koherencia itt negatív tartalmú. Az ember elszenvedő alanya a rámért, kéretlen életnek. A következő Pilinszky-vers a Piéta.l8° Fiát ölében sirató Mária? Nem. A vers-szerep-178 Pilinszky János: Kihűlt világ. Válasz, 1948/1. 16. 179 Radnóti Sándor: A szenvedő misztikus. Misztika és líra összefüggése. Opus. Irodalomelméleti tanulmá­nyok 7. Budapest: Akadémiai, 1981. 84. 18(1 Pilinszky János: Piéta. Válasz, 1948/2. 114. 156

Next