Sziklai László: Megélt esztétika - Alternatívák (Budapest, 2010)

Úton

A reprezentatív költő József Attila felteszi a kérdést: „miért nincs még szocializ­mus?", „hol csúszott hiba a számításba?", „hogy lehet tehát, hogy egy hatvanmillió lakosú állam polgárainak fele a faj­tisztaságot látja ma történelmi célnak?". Ezekre a pontos kér­désekre a korabeli sztálinista ideológia nem tudott kielégítő választ adni. A fiatal Marx kutatói szerint a párizsi Gazdasági-filozófiai kéziratok (akárcsak A tőke) valójában nem csupán a hegeli filo­zófia tanulságaira épülnek, hanem a Marx által a későbbiek­ben (1844 után) erőteljesen bírált Feuerbachnak nem annyira a szavaira, mint inkább a szellemére, a vallási elidegenülés kritikájára, materialista antropológiájára, szeretetfilozófiájára. József Attila erős rokonszenvet érez Feuerbach iránt, úgy látja, hogy „Hegelnél az ész működik - öntudatlanul - a művelődés erkölcseiben, Feuerbachnál az erkölcsiség lép elő tudatosan és teszi ésszerűvé a különböző korok vallásos képzeteit".38 Tisztában van természetesen a marxi Feuerbach-bírálattal, ám ennek lényegét nem fogadja el. József Attila az ember­nek mint nembeli lénynek a felszabadulását az elidegenülés alól úgy határozza meg, hogy a Gattungswesen fogalmát faji, nemi lénynek fordítja, s nem társadalmi-gazdasági értelem­ben vett nembeli lénynek. Ez magyarázza, hogy miközben tel­jes mértékben elfogadja és osztja a fiatal Marx álláspontját, mely szerint az „embernek az emberhez való közvetlen, ter­mészetes viszonya a férfinak a nőhöz való viszonya. Ennek a vi­szonynak a jellegéből következik, hogy az ember mint faji lény (Gattungswesen) mennyire lett magáé és mennyire fogadta el magát; a férfinak a nőhöz való viszonya az embernek az em­berhez való legtermészetesebb viszonya",39 e viszonyt elsődle­gesen lelki-érzéki meghatározottságnak tekinti. Magától értetődik, hogy az emberi lényeg és az elidege­nülés értelmezésében fellelhető különbség nem egyszerűen az eltérő szóhasználatból vagy fogalomértelmezésből fakadó 38 Uo. 104. o. 39 Uo. 107. o. 131

Next