Sziklai László: Megélt esztétika - Alternatívák (Budapest, 2010)

Úton

József Attila marxizmusa formálása. Ez nála univerzális birtokbavételt, tanulást jelent. Tisztában volt azzal, amit a XIX. században már modern for­mában vallott a bölcselet, hogy a világ igazságnyelve a filo­zófia, vagy ha már nem a filozófia akkor a költészet. Termé­szetes derűvel írta Vágó Mártának, hogy „az emberiség egész elmúlt nyelvét meg kell tanulnom mondattanilag, módszere­sen - mert mit csináljak, ha költővoltom ellenére kényszerít a filozófia is?"13 Munkált benne a világ megértésének és ki­mondásának kényszere, tanítani akart, és nem középiskolás fokon. Mit jelent a tanulás, a filozófia (Arisztotelész, Hegel, Feuer­bach, Marx) elsajátítása mint a „költő volt" ellenére ható kény­szer? Elengedhetetlenséget és veszélyt, különösen amikor a korszak bolsevik proletárköltészete marxista tételek, jelsza­vak versbe faragásába fogott. Németh Andor kitűnő érzékkel vette észre az itt lappangó problémát, és mutatott rá József Attila költészete és a maxi-hegeli filozófiai szövegek össze­fonódásának sajátosságára, amikor azt írta: „A lét dadog. Aki e sorral találkozik, aligha gyanítja, mennyi töprengést ösz­­szegez e két szó. Attila rengeteget tanult marxista korában. Marx felkeltette érdeklődését Hegel iránt, de tanulmányozta Arisztotelész bölcseletét is."14 A lényeg pontosan az, hogy az olvasó aligha gyanítja, és nem is kell gyanítania a költő filozófiai töprengéseit, mert elegendő az összegező két szó költői hatása. Az Oda és a Külvárosi éj poétájában a filozófiai töprengés művészi tudássá, verseléssé vált, és ezért teljesen elhibázott Illyés Gyula kritikája, melyben azért próbál a költő ujjára koppintani, mert szerinte ,,[h]árom-négy hibátlan sza­kasz után ráeszmél, hogy ő tulajdonképpen forradalmár is, sőt - és itt jön a nehezebbje - tudományosan képzett marxis­ta is."15 13 József Attila Vágó Mártának, Pest, 1928. november 16, in: József Attila levelezése, Osiris, Budapest 2006, 332. o. 14 Németh Andor: A szélén behajtva. Válogatott írások, Magvető, Budapest 1973, 471. o. 15 Uo. 470. o. 141

Next