Sziklai László: Megélt esztétika - Alternatívák (Budapest, 2010)

Úton

Megélt esztétika nak összegyűjtését, értelmezését és teljes - S. Landshut és J. P. Mayer részleges publikálását32 meghaladó - kiadását. A szovjet ideológiai életben azonban ekkor már nem Marx hagyatékának interpretálása van napirenden, hanem politi­kailag és elméletileg időszerűvé Sztálin mint az egyetlen au­tentikus örökös értelmezésében a lenini korszak vált. Marx kizárólag Lenin és Sztálin előfutáraként jöhet ekkor már csak szóba. Lukács és Lifsic kimondatlanul, de egyértelműen ezen a ponton megszakítják a sztálinista diszkurzivitást, és a mar­xizmus filozófiai-esztétikai kontinuitását felfüggesztik a le­­ninizmusnál, mindeközben erőteljes bírálják a német szociál­demokrácia mehringi hagyományát, és kiindulópontként jelölik meg az eredetet, magát Marxot és Engelst mint a mar­xista esztétika forrását. Ehhez a felújított marxista-leninista diszkurzivitáshoz kap­csolódik Hegel megítélése. Lenin szerint a klasszikus német filozófia, mindenekelőtt Hegel dialektikus módszere a mar­xizmus egyik forrása. A dialektika (természetesen a materialista) mint módszer ugyanakkor a marxista elmélet egyik alkotóré­szének tekintendő. Lenin ugyanis olvasta Hegelt, és Hegel­­jegyzetei ebben az időszakban látnak napvilágot (Filozófiai füzetek). Ez a leninizmus (ideig-óráig) legitimálja Hegelt a szov­jet ideológiában.33 Sztálin, a leninizmus alapjairól tartott előadásaiban (Szverd-32 Karl Marx: Der historische Materialismus. Die Frühschriften, I—II., hrsg. S. Landshut-J. P. Mayer, Kroner, Leipzig 1932. 33 József Attila A szocializmus bölcseleté című „írása nem egyszerűen az úgynevezett sztálinizmus bírálata (Sztálin nevét le sem írja), hanem az egész - Leninnel kezdődő - bolsevik »projekt« átfogó elutasítása. Álláspontja, per­sze, nem azonosítható az úgynevezett nyugati (s 1989 óta az úgynevezett keleti) szovjetológia álláspontjával...". Lengyel András: „...gondja kél a gon­dolatban", 216. o. - Hegel értelmezésének és értékelésének sorsa a szovjet ideológiában rendkívül bonyolult történet. A lenini álláspontot a harmincas évekre felváltja Zsdanov radikálisan elítélő politikai bírálata, mely szerint a „reakciós" Hegel a francia forradalom ellenfele volt. Többek között ezért érdemel differenciált megítélést a lenini felfogás ebben a kérdésben, a ma­napság elterjedt nézettel szemben, amely teljes azonosságot feltételez min­den tekintetben Sztálin és Lenin között. 146

Next