Sziklai László: Megélt esztétika - Alternatívák (Budapest, 2010)

Úton

Megélt esztétika ség és valóság című írása mellett valószínűleg Lukács Goethe­­cikke sem nyerhette el, hiszen az ekkor uralkodó szektás pro­letárforradalmi állásponttól teljesen idegen volt, hogy Lukács kiemelte Goethe azon nézetét, mely szerint a költőnek a külö­nöst kell megragadnia, s csak azon keresztül az „egészséges" általánost. „Ezen elvek keresztülvitelében van Goethe költői nagysága. Itt a feltörekvő polgárság realista-forradalmi köl­tészetének örököseként lép fel."16 József Attila és a modern polgári filozófia áramlatainak té­mája bonyolult, nem teljesen feltárt, ráadásul itt nincs lehető­ség arra, hogy kielégítően, minden részletébe bevilágítva át­fogó képet nyújtsak arról, hogyan voltak jelen, jelen voltak-e egyáltalán Magyarországon a modern filozófiai áramlatok. (Természetesen jelen voltak. Jelen volt például az a hegeliá­­nus Benedetto Croce, akit Tverdota György József Attila filo­zófiai forrásai közé sorol,17 és akinek Esztétikáját - melyet a már negyedik átnézett kiadásból fordított - 1911-ben kiadták magyarul.18) Konkrétabb és egyben tágabb, de talán itt még fontosabb kérdés az, hogy volt-e, s ha igen, milyen volt szá­zadunkban az a magyar filozófia, amely magába szívta (szív­hatta volna) a kortárs európai filozófiát. A kérdésfeltevéssel rögtön egy vitatott probléma kellős közepén találjuk magun­kat, amely elemzésének azonban nem itt a színhelye. Perecz László, A magyar filozófia a XX. században című kétkötetes mű 16 Lukács György: Esztétikai írások 1930-1945, 267. o. 17 Tverdota György: „Magyarázatok", in: József Attila: Tanulmányok és cikkek 1923-1930, II., Osiris, Budapest 1995,10. o. is fehér M. István szerint „József Attila fő interlokutora [...] az a Bene­detto Croce, aki a neohegelianizmus jelentős képviselője, s akinek gondol­kodása kanti és hegeli elemeket ötvöz. A Crocéhoz való kapcsolódás azt eredményezi, hogy Crocén keresztül (akinek filozófiáját idealizmusnak, spi­ritualizmusnak, szellemfilozófiának szokták nevezni) József Attila átveszi a klasszikus metafizika fő fogalmi kelléktárát - azt az apparátust, melyet Croce maga is használ -, s ezt próbálja Croce nyomán, aki bizonyos nem lé­nyegtelen változtatásokat végrehajtott - második lépésben tovább alakítani, tágítani." Fehér M. István: József Attila esztétikai írásai és Gadamer hermeneuti­­kája, Kalligram, Bratislava-Budapest 2003, 99. о. 122

Next