Sziklai László: Megélt esztétika - Alternatívák (Budapest, 2010)

Úton

A reprezentatív költő beszámol evvel kapcsolatban. De világosan tanúskodnak er­ről JA cikkei s versei is: az »Egyéniség és valóság«-tól, ille­tőleg A város peremén befejező szakaszától kezdve nyomon követhetjük nála a marxizmus és freudizmus összeegyezte­tése gondolatát. Nyilván ennek magasabb fokú, tudományos összefoglalójául készült a »Hegel, Marx, Freud«."34 A város peremén zárószakasza valóban (természetesen mu­tatis mutandis, jelképesen szólva) maga a verssé formált hegeli­marxi dialektikatétel. Freudi fordulattal lép elénk a költő, „az adott világ varázsainak mérnöke". Az általa teremtett kettős­ség egysége, a termelési erők és az ösztönök ellentétének dialektikája: ...gyönyörű képességünk, a rend amellyel az elme tudomásul veszi a véges végtelent, a termelési erőket odakint s az ösztönöket idebent... Ami az Egyéniség és valóság című tanulmányt illeti, kiváló, kimerítő jegyzetanyagát (Szabolcsi Miklós munkája) itt nem kell ugyan részletesen felidézni, kommentárra azonban szük­ség van. Mindenekelőtt arra térek ki, hogy a kortársak ezt az írást nagyon bonyolultnak, sőt egyenesen érthetetlennek tartották, olyannyira, hogy József Attila barátai is rászorul­tak arra, hogy elmagyarázza gondolatait, ami mutatja az ak­kori átlagos filozófiai műveltség hiányosságait. Fejtő Ferenc pontosan jellemzi a helyzetet: „József Attila az első folyóirat 34 József Attila összes művei III., 455. o. - Sándor Pál, akinél a hangsúly Freudra és nem Marxra esik, szerint „a költő már ekkor azt vallja: a tudat közvetlenül is alakítja létünket". Idézi a tanulmányt Fejtő Ferenc eredetileg 1947-ben, a Népszava Könyvkiadónál megjelent írása: „József Attila, az út­mutató" is. (in uő: József Attila, az útmutató. Népszava - Papirusz book, Bu­dapest 2005, 5-32. o.), kiemelve, hogy a tanulmány mélyén rejlő alapkérdés („hol csúszott hiba a számításba...") az 1933-at követő időkben minden gon­dolkodó marxista fő problémája volt. 129

Next