Sziklai László: Megélt esztétika - Alternatívák (Budapest, 2010)

Úton

Megélt esztétika különbség. Mindenesetre József Attila úgy látja, hogy Marx és Feuerbach között egyenlőségi viszony áll fenn. „Marx sze­mére veti Feuerbachnak, hogy a nemiséget »idealizálta«. Feuerbach éppígy felróhatná Marxnak, hogy ő pedig »mate­­rializálta« a nemiséget."40 Marx valóban nem pszichologizálta a nemiséget. A döntő különbség hátterében azonban a pszi­choanalízis, Sigmund Freud áll. „Egy új természettudomány, a pszichoanalízis azonban azzal a felfedezéssel vált betegsé­gek gyógyító módjává, hogy a tudat képes a lét közvetlen alakítására, ha másként nem, hát úgy, hogy kivet magából, elfolyt olyan gondolatokat, amelyeket éppen a természetes lét sugalmaz, s ezzel az elfojtással annyira megváltoztatja a lé­tet, hogy az egészséges ember beteg emberré válik. Az érzé­­kien-ésszerűen gondolkodó lényben létrejön pl. az a vallásos kedély, az a valóságos lelkiállapot, amelynek fogalmát olyan mulatságosnak találta Engels Feuerbachnál."41 Nagy veszte­ség, hogy József Attila tanulmánya ott szakad félbe, ahol még számos részletkérdésre választ várunk és választ kaphatnánk. Az irónia nem annyira Marxot, mint inkább Engelst veszi célba. József Attila epés megjegyzése ellenére zseniális ösz­tönnel ráérzett arra, amit valójában Marx vallott és Engels idézett, hogy Feuerbach „nem egy tekintetben összekötő ka­pocs a hegeli filozófia és a mi felháborodásunk között". 1845 tavaszán Brüsszelben Marx, aki materializálta a nemiséget (szerinte ugyanis a lét képes a tudat közvetlen alakítására, és nem fordítva), azt írta, amit József Attila nem vett észre:42 Freuerbach materializmusának fő fogyatékossága, „hogy a tár­gyat, a valóságot, érzékiséget csak az objektum vagy a szem-40 Uo. 41 Uo. 109. o. 42 Bizonyosra vehető, hogy József Attila nem a MEGA 1932-ben kiadott köteteiből idézett tanulmányában, hanem a Marx: Der historische Materialis­mus. Die Früchschriten, I-П., Kröner-féle kiadványból, melyet J. Landhut és J. P. Mayer szerkesztett. 132

Next