Sziklai László: Megélt esztétika - Alternatívák (Budapest, 2010)

Úton

Megélt esztétika Vajon a magyar líra csúcspontja, az Óda poétája tulajdon­képpen egy tudományosan képzett marxista is vagy egy érte­kező verselő,16 aki evangéliumként hitt Marxban?17 József Attila nem hivatásos vagy hívő filozófus, de páratlan intellektusként, mint a polgári korszak nagy költői, rátalált a filozófiára.18 Az igazi kérdés azonban nem az, vajon meg­­értette-e Hegelt és Marxot, megértette-e Freudot? Pontosabb és fontosabb az, hogyan értette, melyik Marxot és Hegelt ér­tette, milyen Freud elsajátítására volt szüksége mint költőnek. Az igazság így minden valószínűség szerint az, hogy „József Attila, a költő elválaszthatatlan József Attilától, a filozófus­tól, aki például azt találta írni: »A lét dadog, / csak a törvény a tiszta beszéd« (Oda). A fizikus filozófus [Einstein - Sz. L.] és a költő filozófus találkoztak is abban, hogy mindketten a marxi világszemléletben találtak elemeket erkölcsbölcsele­­tük megalapozására"19 - vallja Fejtő Ferenc, hozzátéve, hogy barátja a magyar irodalom egyik legftlozofikusabb költője volt. Feltűnő és tanulságos, hogy senkinek sem jutott eszébe a német Martin Heideggert megróni verseléséért, azért hogy versbe szedte A tudásban a létet és az időt, hogy azt írta: Nem ajándékozza-e a lét a csönd idő-terét mint változó tartózkodás sövényét a kezdetien tudó embernek?20 16 Lengyel András: „...gondja kél a gondolatban ". Az értekező József Attiláról, Tiszatáj, Szeged 2005. 17 Fejtő Ferenc: József Attila a Szép és a Jó Szó mestere. Tanulmányok <1934- 2004). Holnap, Budapest 2005. 18 „Tudatos költő volt, sőt tudós költő, poeta doctus, aki saját maga igye­kezett filozófusa, bírálója és értelmezője lenni a saját művészetének." Uo. 209. o. 19 Uo. 70. o. 20 Keresztury Dezső fordítása, Martin Heidegger: A tudás, in: uő: „Köl­temények. A gondolkodás tapasztalatából", Societas Philosophia Classica, 1955, 57. о. - „Schenkt ja das Seyn / den Zeit-Raum der Stille / als Hag des gewandelten Stands / dem anfänglich wissenden Menschen?" 142

Next