Sziklai László: Megélt esztétika - Alternatívák (Budapest, 2010)

Úton

Megélt esztétika /ízz'sről írt recenziójában azért marasztalja el Freudot, mert a tömegjelenségeket az individuális pszichológiából akarja megmagyarázni, és a késő kapitalizmus embereinek érzelmi életét „őstényállásokként" (Urtatsache) fogja fel.37 József Attila freudomarxista orientációjának ismert pontja, hogy feltehetően ő fordította le Wilhelm Reich Pszcichoanali­­zis és szocializmus című írását, amelyet az Emberismeret közölt 1935-ben.38 A költő ismerte Reich koncepcióját, amely fény­évnyi távolságra volt a Komintern (Dimitrov) hivatalos fasiz­musértelmezésétől. Azzal ellentétben Reich szerint „a fasizmus tiszta formájában nem más, mint az átlagos emberi karakter minden irracionális reakciójának összessége".39 Reich nem volt teljesen ismeretlen a Szovjetunióban. A hú­szas évek végén megjelent Л dialektikus materializmus és a pszi­choanalízis (Pod znamenyem markszizma, 1929/7-8.) című írásá­ban, világosan definiálta a freudomarxizmus álláspontját: „Míg a marxizmus szociológiailag a gazdasági rend törvé­nyeinek, a többség kissebség általi kizsákmányolásának tuda­tos vállalását jelenti, addig a pszichoanalízis a társadalmi szexuális elnyomás tudatossá válásának a kifejezője. De mégis: 37 Georg Lukács: „Freud's Massenpsychologie", Die Rothe Fahne, 21. Mai, 1922; in: György Lukács: Littérature philosophic marxisme 1922-1923, Presses Universitaires de France, Paris, 1978, 119. 38 A történet és a kérdés részleteiről lásd Lengyel András: „Az »első fáj­dalomra eszmélő ember«. József Attila freudomarxizmusának kérdéséhez", in: uő: „...gondja kél a gondolatban'1, 254. o. 39 Wilhelm Reich: Die Massenpsychologie des Faschismus, Kiepenhauer & Witsch, Köln 1972, 16. o. - Könyvének harmadik kiadáshoz írt Előszavá­ban (1946) azt írja, hogy „a »fasizmus« pusztán szervezett politikai kifeje­ződése az átlagember karakterstruktúrájának, vagyis egy olyan struktúrá­nak, amely nem korlátozódik bizonyos fajokra, nemzetekre vagy pártokra, hanem általános és nemzetközi. Ha az emberi karakter szempontjából te­kintjük a fasizmust, akkor az nem más, mint korunk autoriter, gépi civili­zációjában élő, elnyomott emberének emocionális attitűdje és mechanikus­misztikus életfelfogása. A modern ember mechanikus-misztikus karaktere hozza létre a fasizmust, és nem megfordítva. A hibás politikai gondolkodás eredménye az, hogy a fasizmust még ma is a németek vagy japánok speci­fikus nemzeti karakterjegyének tekintik. Minden további hibás magyarázat ebből a hibás kiindulópontból következik." - Uo. 12. o. 148

Next