Sziklai László: Megélt esztétika - Alternatívák (Budapest, 2010)

Úton

József Attila marxizmusa lényeges különbség van köztük. Amíg az egyik osztály a ki­zsákmányoló, a másik pedig kizsákmányolt, addig a szexuális elfojtás minkét osztály átfogó jelensége marad."40 A pszicho­analízisnek Reich szerint csak a szocializmusban van jövője, és a harmincas évek elején arról ír, hogy a nácizmus térhó­dítása „a lét és tudat közötti egyre mélyülő szakadékról" tanúskodik. Fasizmuselméletének alapgondolata, hogy a fa­sizmus tömegmozgalom, ami ellentétes azzal, hogy a Kom­intern szerint Hitler a „Sátán ügynöke" és a fasizmus a fi­nánctőke „ördögi manővere", mániákus politikusok, porosz junkerek, profitjukat féltő iparbárók összeesküvése a munkás (-mozgalom) ellen. A korszak kommunista fasizmusbírálatának megfelelően Reich túlpolitizálta a fasizmus pszichológiai mechanizmusait, és ugyanakkor elmosta politikai tartalmát. Nézete szerint a fa­sizmus nem politikai párt, hanem egy meghatározott élet­­felfogás és attitűd az emberrel, a munkával és szeretettel kapcsolatban.41 A fasizmust az emberi karakterstruktúra ál­talános antropológiai adottságaiból vezette le, és nem me­rítette ki szociálpszichológiai jelenségvilágának teljességét. Analízise lényegében a fasiszta ideológia motívumainak tarta­lomelemzése. Reich jelentős hatást gyakorolt a magyar freudo­­marxistákra (Nagy Lajos, Neufeld Béla, Turnowsky Sándor) és valószínűleg József Attilára is. Annak ellenére, hogy a Hegel-Marx-Freud tanulmány, és úgy kezdődik, hogy „I. A tudományos szocializmus", szö­vegének legelején József Attila határozottan utal a politikai aktualitásra, feltéve a jelen alapkérdését: „miért nincs még szocializmus? Nem azt akarom ezzel mondani hogy nem következik el, ha az emberek azt akarják, hogy elkövetkez­zék. Csak azt kérdem, hol csúszott hiba a számításba, hogy lehet az, hogy az ún. »tárgyi előfeltételek« megvannak s az alanyiak hiányoznak? Marx azt írja, hogy az emberiség csak 40 Erős Ferenc: Pszichoanalízis, freudizmus, freudomarxizmus, 145. o. 41 Uo. 177. o. 149

Next