Szmodis Jenő: Tiberius és a többiek. Hat komédia (Budapest, 2016)

Mentségek helyett (avagy drámáim története)

egy drámai alkotásba? Nálam mindenesetre így volt. Ha számot akarok adni magamnak, „hogy jutottam idáig", hosszú történet jut az eszembe, amit sze­rencsére röviden is el lehet mondani. Amennyire vissza tudok emlékezni, minden Shakespeare-rel kezdődött. Gyerekkori színházi előadásokkal, amit a kamaszkor színházi bűvölete kö­vetett. A gimnázium után a Madách Színháznál dolgoztam rendezőasszisz­tensként. Egy év alatt azonban elteltem a színházi lét furcsa szabadságának és rendszertelenségének illatával, amibe a hétköznapok nehéz levegője is belevegyült. A színházhoz való kapcsolat néhány drámai próbálkozás for­májában megmaradt. E kísérletekkel fordultam tanácsért Mészöly Dezsőhöz - akit még a Madáchból ismertem - és Csurka Istvánhoz. Mészöly a nyelve­zetre, Csurka a dramaturgiára vonatkozóan adott hasznos tanácsokat. Talán még egyetemi éveimben kezembe került Suetonius Caesarok élete című munkája. Tiberius alakja gazságával, mocskosságával, cinizmusával és tehetségével egyaránt lenyűgözött. Augustust drámai szempontból túl szabályosnak, Caligulát túl torznak, túl betegnek érezhettem. Nem mintha Tiberius is ne lett volna az. Csakhogy érezni lehetett benne a drámára való al­kalmasságot. Szörny volt, de nem csak szörny. Gazember volt, aki moralizált. Igazi itáliai fickó, még ha a legrosszabb fajtából is. A dráma alapötletét éle­tének az a részlete adta, amikor régi vendéglátóját Rodoszból Rómába hívja, majd amikor az megérkezik, se szó, se beszéd kínpadra vonatja valamilyen ürüggyel. Tiberius fiának halála ugyancsak titokzatos és drámába illő. Az ókori források szerint Tiberius fia halálának valódi okáról csak nyolc évvel később értesült. Dramaturgiai okokból el kellett térnem az antik szer­zőktől, így Drusus halálában Seianus és Livilla vétkességét Tiberius tudo­mására kellett hoznom már a gyilkosságot követő napokban. Az is világos volt azonban, hogy - függetlenül minden dramaturgiai szemponttól - Tibe­rius korábban is ismerhette a halál körülményeit. A hatalmi politikájában igen körültekintő princeps ugyanis tisztában volt az időzítés jelentőségével. A Seianussal való leszámolás előtt, hogy annak éberségét végképp elaltas­sa, Tiberius még consultársának is elfogadta ellenlábasát. Találni lehet tehát mentséget a források szabad kezelésére. A vázlat elkészültét követően né­hány nap alatt megszületett a szöveg. Ahogy ma feldereng, emlékeim között lehettek Shakespeare mókás alakjai (ezt különösen Seleucus figurájánál lehe­tett jól használni, aki talán távoli rokona a Vízkereszt Malvoliójának), ott mo­toszkáltak bennem a pesti kabaré legszórakoztatóbb alakjai, akikre csupán tógát meg tunikát kellett adnom, hogy a Tiberius vendége megszülessen. Amikor elkészült, először éreztem, hogy valami drámafélét csináltam. Megmutattam Bereményi Gézának, aki biztatott, hogy juttassam el néhány színházhoz. Odaadtam Sztankay Istvánnak, akit szintén még a Madáchból ismertem, s aki akkor már a József Attilában játszott. Továbbíthatta az arra illetékesnek. Ez a kísérlet arra mindenesetre jó volt, hogy - talán Sztankay 278

Next