Trencsényi Balázs: A nép lelke. Nemzetkarakterológiai viták Kelet-Európában - Eszmetörténeti könyvtár 14. (Budapest, 2011)

III. Historicizmus és népiség

zeti diskurzust. Erre az erőfeszítésre példa a Mai magyarok régi magya­rokról című esszékötet, melyet az urbánus tábor egyik fókuszpontjának számító Szép Szó értelmiségi köre adott ki.223 A körhöz tartozott József Attila mellett az esszéista Ignotus Pál (1901-1978), a jeles liberális pub­licista, Gáspár Zoltán (1901-1945) és a fiatal Fejtő Ferenc (1909-2008). A kötet kétségbeesett kísérletet tett arra, hogy cáfolja az állítást, misze­rint az urbánusok „nemzetellenesek". Szerzőit az a szándék is vezérelte, hogy közös demokratikus ellenzéki platformot teremtsenek a népi moz­galomhoz tartozókkal a növekvő totalitárius veszéllyel szemben. A szöve­gek gyakran alkalmazták a nemzedéki diskurzust: „új magyar kultúráról" beszéltek, amelyet meg kell teremteni, „új magyar elitet" követeltek, és a „népi értékekre" hivatkoztak, bírálva a hivatalos, „feudális-dzsent­­roid" kánont. A témaválasztás és a szerzők kiválasztása azonban meg­lehetősen heterogénra sikerült (köztük volt Móricz Zsigmond, aki a tör­ténelmet a férfi és női princípium örök harcának látta, Babits Mihály, aki szembeállította egymással a 19. századi humanista nacionalizmust és a modern, „nietzschei" kollektív önzést, valamint Málnási Ödön, aki az 1940-es években végül fasisztának állt). A szerzők sok esetben a sa­ját személyes programjukat tolták előtérbe a közös elképzelés helyett. Ezért aztán a könyv nem tudta megteremteni az átfogó „népfrontos" történeti narratívát. Az urbánus nemzeti diskurzus megteremtésére tett másik kísérlet szintén a Szép Szó köréből ered, az 1937-ben megjelent esszégyűjtemény címe - Mi a magyar most? - allúzió Berzsenyi Dániel klasszikus ver­sére.224 Ez a kötet egyfajta történelmi panteont igyekezett megterem­teni, amely összekapcsolja a múlt értelmezését a jelen és a jövő képével. Tudatosan a citoyen alakjára fókuszál, hangsúlyozva, hogy a polgári társadalom „humanizálja" az emberi kapcsolatokat. A régió többi nyu­­gatos ideológusához (például Lovinescuhoz) hasonlóan Ignotus Pál programadó írásában a modernizáció alapja az utánzás és adaptá­ció kettőssége: egy adott kultúra helyi sajátosságai aktívan formálják a kívülről átvett eszméket és intézményeket. Szemben a neokonzervatív kritikával, amely a 19. századot a szervetlen import korának tartotta, Ig­notus úgy tekintett erre a korszakra, mint a korábban soha nem látott virágzás idejére, és azt hangsúlyozta, hogy a liberalizmusnak - amely 20 Fejtő Ferenc, 1936. 224 Mi a magyar most? 1990. Eredetileg a Szép Szó különkiadásaként, Pantheon, 1937. 414

Next