Wacha Imre: Igényesen magyarul. A helyes kiejtés kézikönyve (Budapest, 2010)

9. A beszéd ritmikai elemei

2. A RITMUS RÉTEGZŐDÉSE A négy-öt tagnál hosszabb felsorolásban jó, ha „bokrosítjuk”, kisebb „cso­korba kötjük” a tagokat: két-három, esetleg négy-négy elemet egy nagyobb ritmi­kai egységbe foglalunk, az egységet előre mutató lebegő hanglejtéssel vagy pont­szerű hanglejtéssel lezárjuk, majd rövid szünet után (olykor megperdítve) folytat­juk a felsorolást. Ezt a mondaton belül lezárt hanglejtést többen rossznak tartják, pedig hosszabb felsorolás vagy alárendelésen belüli halmozás esetén igen helyes és figyelemfelkeltő lehet. A felsorolás beszédirama pergő, a hosszabb és a rövi­­debb „bokrosítotf ’ egységek szinte azonos időtartam alatt hangzanak el: „Talán eleget mond, | ha szépirodalmunknak már /ezárult muiíjából : Gyöngyösit, Kölcseyt, berzsenyit. | Petőfit, ádyt, | Pabitsot. Tóth Árpádot, Szabó Lőrincet, | József Attilát, Padnótit. Áprilvt | vagy .bikáit, Mászáthot, Móriczot emlegetem föl, | nve/viségük ' önértékére és hatásfokára i egyaránt gondolva.” (Benkő Loránd: Az irodalom szerepe nyelvünk életében. Nyr. 1978. 390.) 2.2.4.2. Tömbösödé) és szinteződő elemekből álló felsorolásokban - ha az egymás mellé rendelt tagok alárendelő szószerkezetekből állnak össze - jó a töm­böt alkotó tagokat önálló ritmikai egységként kimondani. Hangsúllyal és hanglej­téssel fogjuk össze, és nyugodt tempóval sorakoztatjuk őket egymás után. Az egy­ségeket önmagukon belül finom hangsúlyokkal tovább tagoljuk Az egyes tagok után ne zárjuk le a hanglejtést, hanem a dallam utolsó szakaszának (zárlatának) le­begtetésével, esetleg pici felcsúsztatásával jelezzük a folytatást. (A természetes élőszóra szinte mindig ez a megoldás a jellemző.) Ilyen ritmusa van a következő részlet első mondatában az aláhúzott részeknek. A második mondatban a hosszú felsoroló rész artikulációs ritmusa pergőbb, de elmondásakor nem célszerű egyet­len ritmusbiokként felfogni az egész felsorolást. Ajánlatos kisebb csoportokra, ki­sebb ritmikai egységekre osztani, s ezeket megpergetve elmondani. „Bár a nemzeti irodalom~és~a"nemzeti nyelv [...] érdekében'kifejtett. T eev~személyben szépkorés «ve/vészi-nveívművelö~tevékenvség i éppen nem ismeretlen más nyelvek életében sem, 1 mégis kevés európai nyelv tud felmutatni [...] e vonatkozásban olyan áosszú időbeliségű i és oly an mazas szintű i erőteljes^és eredményes vonulatot. I mint amely «álunk а XVI. századtól máig " egyhuzamban tart. || Sylvester, i Szenei Molnár, i Paróti Szabó. | Pévai. Pdinis. Ferseghv. | Pazinczv. Csokonai. Főrösmartv. | Czuczor, /Iranv. I ATosztolánvi. Illyés nevét igazán péídaképpen említem, | annyian sorakoznak föl e nagyon tudatosan vállalt~és~végzett kettős tevékenység megtestesítőiként.” (Benkő Loránd: Az irodalom szerepe nyelvünk életében. Nyr. 1978. 390.) Lényegében ugyanezek a megoldások érvényesek a következő mondatban található felsorolások hangos megszólaltatására is, annyi eltéréssel, hogy ezeknek artikulációs ritmusa pergőbb a mondat többi részénél, hiszen tulajdonképpen kie­gészítő, magyarázó vagy inkább részletező jellegű felsorolások, s ezek mintegy beleékelődnek, beleszövődnek a mondat testébe: „A nyelvi eszmény egy olyan magyar nyelv - mind a művészi igényű Írásművekben, [...] mind pedig a «ve/vhasználat minden egyéb területén, | a tudományos okfejtésekben, | a mindennapi beszédben | és a kérészéletre szánt írásokban is -, | mely épen őrzi a maga hagyományos, értékes tulajdonságait, azaz a tömörséget, a Gépszerűséget. | a /inom árnyaltságot, | a világos szabatosságot | és a va/tozatos hang zást, | továbbá a rugalmassá­got, I mely [...]” (Bárczi Géza: Nyelvművelésünk.) Az olyan szövegben, amely hosszú, mellékmondatos felsorolást tartalmaz, néha maga az iró is jelzi az akusztikus lezárás igényét (az írásképpel, azaz az elő­151

Next