Ambrus Gergely: A tudat metafizikája - Kognitív szeminárium (Budapest, 2007)

Hol a tudat helye a természeti világban? Hogyan értelmez­zük tudatos állapotaink szubjektív, első személyű néző­pontból adódó karakterét? Milyen viszony van tudatos állapotaink, valamint agyunk és idegrendszerünk állapotai között? Ezek a kérdések, a pszichológusok és az agykuta­tók mellett, az analitikus filozófusokat leginkább foglal­koztató kérdések közé tartoztak az elmúlt évtizedekben. Korántsem volt ez mindig így. A 20. századi klasszikus analitikus filozófia jelentős irányzatai eleve idegenked­tek mindenféle metafizikai kérdésfeltevéstől: a test-lélek viszony az értelmetlen metafizikai kérdések illusztris példájaként szerepelt a logikai pozitivisták indexén, de Wittgenstein vagy az oxfordi hétköznapi nyelvfilozófiai iskola sem tekintették a tudat és a természeti világ viszonyának a kérdését megoldandó metafizikai problé­mának. Az elme korai redukcionista elméletei, a behavio­­rizmus és az elmét az aggyal azonosító materializmus pedig szándékoltan marginális szerepet tulajdonított a tudatnak, amit részben a karteziánus elmefelfogással való radikális szakítás igénye motivált. Az 1970-es évek­ben azonban „az elfojtott visszatért": a tudat, a mentális állapotok átélt, szubjektív aspektusának a problémája hatványozott erővel jelent meg újra, és azóta is az anali­tikus elmefilozófia egyik központi témája.

Next