Bari Károly (szerk.): Az erdő anyja. Cigány mesék, hagyományok (Budapest, 1990)
Bari Károly: Bevezetés
BEVEZETÉS Az autonóm cigány folklór legfigyelemreméltóbb hagyományanyagát az orális népi epikumok alkotják. A különböző műfajú prózai és verses szövegekben megnyilatkozó mitologikus gondolkodás a természetfölötti képzeteket és a valóságélményeket oly módon fűzi össze, hogy páratlan kompozíciójú, jellegzetes cselekménysorokat hoz létre, s a motívumszálak szövedékéről egy eredeti színeket fölmutató, archaikus fogalmi keretek között feszülő világ képe tárul elénk. Ezen a képen az ábrázolt mozzanatok egy ősi tudatfokú asszociációs elv szerint rendeződnek egységbe. Az írásnélküli kultúrákat korszakról korszakra továbbörökítő szóbeliség itt a költészet hatalmi eszközeivel jelöli ki egymás melletti helyét reáliáknak és mitikus elemeknek, megtörtént eseményeknek és csodás hiedelmeknek, esztétikai rangra emelve a diszharmóniát is. A szélsőségeknek ezek a sajátos kontaminációi, valamint az új hatások azonnali befogadása és feldolgozása a cigány szájhagyományozás gyakorlatának hangsúlyos törvényszerűségeit jelentik. Nomád múltjukban gyökerező szokásrendszerüket, környezetüktől elütő erkölcsi felfogásukat és mitopoétikus szemléletmódot tükröző szövegfolklórjukat a cigányok mai napig megőrizték. Elevenen funkcionáló népi elbeszélő művészetük e sokrétegű archaikumnak tárolója, ugyanakkor az ifjabb nemzedékek számára folyamatos feltárója is. Az élőszó a népköltési alkotások mögül előserdülő mágikus-mitikus vonásokat minden egyes elhangzás alkalmával megerősíti, s improvizatív jellegénél fogva a közösségi hagyományokat feldolgozó narrációkba az egyéni jegyű képzettársításokat és a racionális ismereteket is beleszövi. Ezért tekinthető a folklór a zárt etnikumok egymást váltó generációi között a tudásátadás meghatározó jelentőségű eszközének. Az orális népköltészet virágzó területeit elsősorban a cigányok gondolkodásának ősisége élteti. A valóságot és annak metaforikus mását ellentétekben megfogalmazó jellegzetes logika, lényegében még a népi szellemi örök .