Bari Károly (szerk.): Az erdő anyja. Cigány mesék, hagyományok (Budapest, 1990)

Bari Károly: Bevezetés

BEVEZETÉS Az autonóm cigány folklór legfigyelemreméltóbb hagyományanyagát az orális népi epikumok alkotják. A különböző műfajú prózai és verses szöve­gekben megnyilatkozó mitologikus gondolkodás a természetfölötti képzete­ket és a valóságélményeket oly módon fűzi össze, hogy páratlan kompozíció­­jú, jellegzetes cselekménysorokat hoz létre, s a motívumszálak szövedékéről egy eredeti színeket fölmutató, archaikus fogalmi keretek között feszülő vi­lág képe tárul elénk. Ezen a képen az ábrázolt mozzanatok egy ősi tudatfokú asszociációs elv szerint rendeződnek egységbe. Az írásnélküli kultúrákat korszakról kor­szakra továbbörökítő szóbeliség itt a költészet hatalmi eszközeivel jelöli ki egymás melletti helyét reáliáknak és mitikus elemeknek, megtörtént esemé­nyeknek és csodás hiedelmeknek, esztétikai rangra emelve a diszharmóniát is. A szélsőségeknek ezek a sajátos kontaminációi, valamint az új hatások azonnali befogadása és feldolgozása a cigány szájhagyományozás gyakorla­tának hangsúlyos törvényszerűségeit jelentik. Nomád múltjukban gyökerező szokásrendszerüket, környezetüktől elütő erkölcsi felfogásukat és mitopoétikus szemléletmódot tükröző szövegfolk­­lórjukat a cigányok mai napig megőrizték. Elevenen funkcionáló népi elbe­szélő művészetük e sokrétegű archaikumnak tárolója, ugyanakkor az ifjabb nemzedékek számára folyamatos feltárója is. Az élőszó a népköltési alkotá­sok mögül előserdülő mágikus-mitikus vonásokat minden egyes elhangzás alkalmával megerősíti, s improvizatív jellegénél fogva a közösségi hagyomá­nyokat feldolgozó narrációkba az egyéni jegyű képzettársításokat és a racio­nális ismereteket is beleszövi. Ezért tekinthető a folklór a zárt etnikumok egymást váltó generációi között a tudásátadás meghatározó jelentőségű esz­közének. Az orális népköltészet virágzó területeit elsősorban a cigányok gondolko­dásának ősisége élteti. A valóságot és annak metaforikus mását ellentétek­ben megfogalmazó jellegzetes logika, lényegében még a népi szellemi örök­ .

Next