Beke László - Németh András - Vincze Gabriella (szerk.): Mozdulat (Budapest, 2013)
Lőrinc Katalin: Egy örökség birtokában: Lőrinc György és Merényi Zsuzsa
LŐRINC KATALIN: 1.1. Lőrinc György Budapestre 15 évesen kerül fel Nagyváradról, ahol már öt-hat évesen csodagyerekként táncoltatták őt esténként a Casino színpadán, és ahol a helyi tánctanár — Niszel Dolly - egy idő után maga egyengeti útját a főváros és konkrétan a Szentpál-iskola irányába, látván, hogy rendkívüli tehetséggel van dolga. Óriási változás a visszahúzódó váradi fiúnak egy nagyvárosi, polgári entellektuel közegbe érkezni. Rabinovszky Máriusz és Szentpál Olga egy kiterjedt szellemi kör tagjai. A Striker család rokona például a híres Polányi Mihályné, akinek szalonjában nem csupán Kosztolányi, Ady, Karinthy fordult meg az előző generációból, valamint József Attila, Illyés Gyula, Déry Tibor és még sokan a következőből, hanem Olga is, aki később művészettörténész férjével együtt változatlan aktivitással tartotta a kapcsolatot a kor jelentékeny, haladó szellemiségű művészeivel (Lőrinc 2005, 38). Szentpál Olga zongoraművész, Jacques Dalcroze tanítványa, és mire Lőrinc megismeri, tehát 1932-re már mozgásművészeti pályája csúcsán áll, elismerik. Nem csak saját iskolájában és csoportjával dolgozik. Felkérést kap a kor elismert rendezőitől is: koreografál az Operaházban Hevesi Sándor, a Nemzeti Színházban Németh Antal mellett. Lőrinc György az ő irodalmi szalonjukban ismerkedett meg - Radnóti Miklós mellett - Major Tamással (kinek felesége, a szobrász Beck Judit a Szentpál-tánccsoport tagja volt), Ortutay Gyulával és feleségével, Kemény Zsuzsával, aki szintén táncolt a csoportban, itt találkozott egy sor fiatal baloldali értelmiségi, a Vajda János Társaság és a Független Színpad tagjai (Lőrinc 2005,40), ami azért lényeges, mert a későbbiekben, Lőrinc György II. világháború utáni aktivitását többen meghatározták közülük... Olgan asszony nyitottsága talán a leglényegesebb örökség, amit bárki magáévá tehetett környezetében. Alig fektette le nagyszerű - Dalcroze ihlette, de saját kidolgozású rendszerét a 30-as évek elejére, már a néptánc, a távol-kelet kultúrája, valamint a