Beke László - Németh András - Vincze Gabriella (szerk.): Mozdulat (Budapest, 2013)

Lőrinc Katalin: Egy örökség birtokában: Lőrinc György és Merényi Zsuzsa

LŐRINC KATALIN: 1.1. Lőrinc György Budapestre 15 évesen kerül fel Nagyváradról, ahol már öt-hat évesen csodagyerekként táncoltatták őt esténként a Casino színpadán, és ahol a helyi tánctanár — Niszel Dolly - egy idő után maga egyengeti útját a főváros és konkrétan a Szentpál-is­­kola irányába, látván, hogy rendkívüli tehetséggel van dolga. Óriási változás a visszahúzódó váradi fiúnak egy nagyvárosi, polgári entellektu­el közegbe érkezni. Rabinovszky Máriusz és Szentpál Olga egy kiterjedt szellemi kör tagjai. A Striker csa­lád rokona például a híres Polányi Mihályné, akinek szalonjában nem csupán Kosztolányi, Ady, Karinthy fordult meg az előző generációból, valamint József Attila, Illyés Gyula, Déry Tibor és még sokan a következőből, hanem Olga is, aki később mű­vészettörténész férjével együtt változatlan aktivitással tartotta a kapcsolatot a kor jelentékeny, haladó szellemiségű művészeivel (Lőrinc 2005, 38). Szentpál Olga zongoraművész, Jacques­ Dalc­­roze tanítványa, és mire Lőrinc megismeri, tehát 1932-re már mozgásművészeti pályája csúcsán áll, elismerik. Nem csak saját iskolájában és csoportjával dolgozik. Felkérést kap a kor elis­mert rendezőitől is: koreografál az Operaházban­­ Hevesi Sándor, a Nemzeti Színházban Németh Antal mellett. Lőrinc György az ő irodalmi szalonjukban ismerkedett meg - Radnóti Miklós mellett - Major Tamással (kinek felesége, a szobrász Beck Judit a Szentpál-tánccsoport tagja volt), Ortutay Gyulával és felesé­gével, Kemény Zsuzsával, aki szintén táncolt a csoportban, itt találkozott egy sor fiatal baloldali értelmiségi, a Vajda János Tár­saság és a Független Színpad tagjai (Lőrinc 2005,40), ami azért lényeges, mert a későbbiekben, Lőrinc György II. világháború utáni aktivitását többen meghatározták közülük... Olgan asszony nyitottsága talán a leglényegesebb örökség, amit bárki magáévá tehetett környezetében. Alig fektette le nagysze­rű - Dalcroze ihlette, de saját kidolgozású­­ rendszerét a 30-as évek elejére, már a néptánc, a távol-kelet kultúrája, valamint a

Next