Beney Zsuzsa: Az elérhetetlen jelentés. Összegyűjtött irodalmi esszék I. (Budapest, 2010)

Pilinszky János

vezetett a második (véleményem szerint a véglegesebb és tökéletesebb) változat rögzítéséig. Természetesen megkérdezhetjük, valóban tekinthető-e ez a két vers ugyanazon téma (pontosabban: a csaknem megegyező első két sor) variánsának? S ugyanígy az a kér­dés is felmerülhet, hogy nem csak a magunk feltételezé­se-e az, hogy Pilinszky a másodikban jutott el nem csak a poétikailag zártabb és tökéletesebb megoldásig, nem csak a téma pontosabb megfogalmazásáig, hanem egy on­­tológiailag is nagyigényű, teljesebb mű létrehozásáig. Ez a négy sor egyszerre tekinthető objektív kijelentésnek, szub­jektív vallomásnak és világnézete rejtetten szemérmes, rit­ka őszinteségű kinyilatkoztatásának. Éppen ezért tűnik ért­hetetlennek, hogy e második verset a költő egyik, még életében összeállított kötetébe sem vette fel. Az 1970-ben megjelent Nagyvárosi ikonok című kötet­tel kezdődően a Pilinszky-versek formai változásán túl (bár természetesen attól elválaszthatatlanul) jelentős belső vál­tozásnak is tanúi lehetünk. Nem a versek tartalmi elemei­re gondolunk - hiszen a létértelmezés titokzatossága, az egymás közötti kapcsolatok szenvedése, az ember meg­aláztatásának történeti-metafizikai metaforái lényegében az egész költői életmű tematikáját előrevetítik. A változás során költészetének egyik már a kezdettől meglévő jelen­sége válik egyre jellegzetesebb formateremtő tényezővé. Pilinszky verseinek tartalma zárt, merev, egyértelműnek ható formái mellett - vagy ennek ellenére - már a kez­dettől homályos, nem definiálható egyértelműen. Ez a meghatározhatatlanság erősödik mindinkább, nem csak egy léthelyzetnek, hanem, ennél sokkal tágabban, egy

Next