Beney Zsuzsa: Az elérhetetlen jelentés. Összegyűjtött irodalmi esszék I. (Budapest, 2010)

Pilinszky János

mélyesebb hatású; benne a Te megszólítása direkt, s az én­­te kapcsolat realitásában az egész vers, valamennyi képé­vel, a világmindenség részévé, realitássá válik. Ha más nem, az egyetlen szó: „csengve” személyes-érzelmessé lá­gyítja a verset. A „szétterült ütem hálójáénak képe zseniá­lisan érzékletes, egy rendkívülien magas fokú, látó-láttató absztrakciós érzék bizonyítéka, remegésében a zene múló és időtlen jelenvalósága, s azon túl mindaz, amit az ige Jó­zsef Attilával kapcsolatban felidéz bennünk: félelmet, resz­­ketést, gyengédséget, még egy virágszál remegését is. Pilinszky versében elsőnek a veszélyt érezzük meg, a halál - nem­ a semmi - szorítását, a lélegzet-visszafojtó já­tékot. A két szerelmes nem egymásnak, hanem a semminek játszik, kapcsolatuk nem a szabadság, hanem a halálos egy­másrautaltság jegyében született. Pedig József Attila verse is reménytelen magányosságról szól, és belőle is, akár Pi­linszky szerelmes verseinek legtöbbjéből, a tehetetlen in­dulat füstje árad. Mégis: a vers - József Attila egész világa - elevenebb és személyesebb a Pilinszkyénél - mint azt a kö­vetkező két vers példájából is megláthatjuk. Ezekben - mindkettő középpontjában a csillagok ver­set teremtő képével - érezzük a két költőt legközelebb egymáshoz. A hatás - József Attiláé - itt, úgy érezzük, közvetlenül is kimutatható. József Attila verse az 1933-ban írott Reménytelenül. Az ember végül homokos, szomorú, vizes síkra ér, szétnéz merengve és okos fejével biccent, nem remél. 415

Next