Beney Zsuzsa: Az elérhetetlen jelentés. Összegyűjtött irodalmi esszék I. (Budapest, 2010)

Pilinszky János

nem hangzása folytán szinte kényszerűen a dolgok ös­­­szedobált halmazaként, végtelenségében és mégis ennél érzékletesebben a József Attila-i tárgyiasságban. Minde­nekelőtt József Attila költészetére világít rá rendkívüli éles­séggel ez a sor. Ez a költészet „az urálkodó semmi” ellen mintegy védelemként, a dolgoknak egyszerre konkrét és metaforikusan felértékelt világához tapad. Úgy kapaszko­dik a dolgokba, hogy azok sohasem érik el a biztonságát­­adás végleges meghittségét. A dolgokhoz­ kötődés, a va­lóságosság újra- é­s újratapasztalása József Attila eredendő lélektani beállítottságából, az otthonkeresés kényszeréből fakad. Ugyanezt a nem kevésbé feszítő vágyat Pilinszky a versteremtés egészen más eszközeivel próbálja kielégíteni - érzékenysége éppen erre a vágyra reagál a legéleseb­ben, ezért képes ebben az egy sorban a József Attila-i köl­tészet metaforáját kimondani. A mindenségnek ez az értelmezése csak egyik aspek­tusa Pilinszky vers-indító képének. Maga a szó, a „min­­denség” képpé lett absztrakció - s így éppen fordítottja a József Attila-i világlátás állandó irányának (és újabb ve­­tülete Pilinszky rejtélyes „valami más”-ának). A verssor másik konkrét, s konkrét voltában nagyon is metaforikus­érzékletes szava: a „katonája”. A védelmező mellett leg­alább két másik értelmezése is megelevenedik bennünk. Az egyik: a katona „kitettsége”, kiszolgáltatottsága, min­denekelőtt a halálveszélynek. S csakugyan, aligha lehet jobban jellemezni József Attilát, mint a „védtelen” jelzővel, azzal, ahogyan elesettségében, törékenységében a hatal­mas túlerővel szemben próbál meg védelmezni valamit — s ez nem kevesebb, mint emberi világunk, mindaz, ami 489

Next