Beney Zsuzsa: Az elérhetetlen jelentés. Összegyűjtött irodalmi esszék II. (Budapest, 2010)

II. Rész. Az elérhetetlen jelentés

amelyben József Attila késői versei születtek) a kontextu­­ális szöveg ismerete nélkül megkülönböztethetetlen. Ezért tűnik a leírás egy benső állapot kivetítésének és a meta­forikus kép gyakran egy aktuális külső állapot leírásának. De bármennyire is egynek látszik a kettő, a közöttük fenn­álló árnyalatnyi különbség mindig érezhető, mindig olyan hangulatot teremt az olvasóban, mely az inhomogeneitás érzetét kelti - lényegében a világidegenség és ezzel a rej­télyesség sejtelmét. A két vers mind stilisztikai, mind pszichológiai szem­pontból közel jár ahhoz a határhoz, mely a lélektanilag egészségeset a manifesztens betegtől elválasztja. Az [Ez éles, tiszta szürkület.. .]-tel kapcsolatosan Szabolcsi Mik­lós egyenesen azt a kérdést teszi fel, vajon nem párja-e ez a szöveg a Szabad-ötletek. ..-hez hasonló, egyszerre prózai és költői, vagy inkább a költőien prózai vallomá­soknak? A kérdés az anya alakjának megjelenéséből fa­kad. E versek anya-képe ugyanis jelentősen különbözik József Attila többi anya-versétől. Nem mintha azokat egy­séges szemléletűnek lehetne nevezni - de általános am­bivalens jellegük ellenére valamennyi a valóságos anya egy aspektusát (bár változó aspektusát) villantja fel előt­tünk. Ebben a két versben (és József Attila költői penvre­­jének még néhány helyén) az anya olyan differenciált me­tafora képében jelenik meg, mely a fiú és az anya össze­fonódását egészen speciális szempontból, mint képet a képben, nem direkt, hanem kétszeresen metaforikus for­mában jeleníti meg. A metafora nem az anyáról, hanem magáról a költőről szól, egy benső állapot kivetítése - pontosabban egy külső világjelenség, a természet üressé.­

Next