Beney Zsuzsa: Az elérhetetlen jelentés. Összegyűjtött irodalmi esszék II. (Budapest, 2010)

II. Rész. Az elérhetetlen jelentés

szerint mindaz, amit az előbbiekben mint az ártatlan bűn motívumának kiváltójaként felsoroltam, szinte várakozott egy olyan formailag készen kapott gondolati folyamatra, melyhez természetesen kapcsolódhatott , és mindezeket a nyugtalanító lelki tartalmakat jól összefogta a kafkai bűn­büntetés irracionális fogalomköre. A bűn­motívum különbségének érzékeltetésére alig­hanem kikerülhetetlen az írói stílusuk közti összevetés, már amennyire két írói hozzáállás a vers és próza diffe­renciáján túl összevethető. Ebben az esetben azonban ez az átlagosnál jobban keresztülvihető. Kafka prózai írásai szinte érintkeznek a költészettel. Szürreális világa éppen olyan pontos realitással ábrázolt, mint József Attila nem általánosíthatóan szubjektív metaforarendszere. Mindket­tejük poétikájában már-már ijesztően kényszeres való­sághűséggel találkozunk, az irracionalitás valósághűségé­vel. A két író műveiben azonban ez a stiláris realizmus gyökeresen ellenkező irányból fakad. Kafkánál a szoron­gás görcse, József Attilánál az emberi-lírai nyitottság meg­nyilvánulásaként olvasható. Kafka szubjektív involváltsá­­ga mindig közvetetten jelenik meg, naplójában és jegyze­teiben, füzetlapjain is a szenvedés, és vele a szenvedéssel átitatott én mindig az elidegenített távolba húzódik. Az író, képeket (víziókat) festve, az én elidegenítettségét és a vi­lág elidegenültségét áttörve szólal meg. Az áthághatatlan, jégpáncélnak tűnő határvonalat az én és megszólalása kö­zött a szorongás görcsének rögzülése okozza. Ennek elle­nében vetődik fel József Attila költészetének egyik leg­fontosabb és legkevésbé vizsgált feszültsége: magány és szó, káosz és azt sohasem eléggé kompenzáló pontosság.

Next