Beney Zsuzsa: Az elérhetetlen jelentés. Összegyűjtött irodalmi esszék II. (Budapest, 2010)

I. Rész. A gondolat metaforái

in hagyta sajátlagos érdeklődésének jegyeit. Valószínű, hogy századunk zsidó szellemisége elsődlegesen nem is íróiban, hanem sokkal inkább egy olvasói közeg megte­remtésében érvényesült, olyan befogadói közeget teremtett, mely elvárásaiban befolyásolta a század kultúrájának meg­valósulását. Feltételezhetjük, hogy ez, olvasóinak kimon­datlan igénye hatott József Attila költészetére is. Az olvasói igény szubkulturális nyelve, mely egyben a kommunikáció szinte egyetlen lehetőségét jelentette, s mely a baráti beszél­getések kölcsönhatásaiban valóban érvényesült is. A ver­bális, - talán mondhatni, a verbalitásra épülő - kultúra nem­csak közvetlenül, barátaival folytatott beszélgetéseiben ha­tott, hanem azon a két ideológiai csatornán áthatolva is, melyeknek nyelvezete erősen befolyásolta József Attila vi­láglátását. Elsősorban, egyszerre közvetlenül és közvetet­ten, a freudizmusnak mind gyakorlatán (a pszichoanalízis verbalizációs technikáján), mind elméletén keresztül. Ke­veset ismertek a freudizmussal foglalkozó irodalomból, s még nem akadt kezembe olyan tanulmány, mely a juda­izmus szellemiségéhez fűződő kapcsolatait tárgyalná — de meggyőződésem, hogy ezek a kapcsolatok igen szorosak, és a József Attilát kezelő analitikusok, illetve orvosok sze­mélyén túl is e szellemiség hatását erősítették. Ebben az időben a József Attilát befolyásoló másik nagy eszmei áram­lat, a marxizmus gyakorlata is elsősorban a róla való be­szédben valósult meg. József Attila munkásmozgalmi te­vékenysége is alkalom volt a végeérhetetlen vitákra, talán nem túlzunk, ha azt mondjuk, a teoretikus szőrszálhaso­­gatásra. Mindemellett József Attila neurotikus-skizoid alka­ta is - a kortársak tanúsága szerint, s valószínűleg ugyan­

Next