Beney Zsuzsa: Az elérhetetlen jelentés. Összegyűjtött irodalmi esszék II. (Budapest, 2010)

I. Rész. A gondolat metaforái

nak műveit — ha esetleg nem is olvasás útján, hanem ba­rátai közvetítésével. A kérdés ma is érdekes, de jóval fon­tosabb annak észrevétele, hogy a nagy alkotásokat (mint akár a filozófus, akár a költő munkáit) a korszak kulturá­lis érdeklődésének, tudásának olyan felhője lengi körül, amely valamiképpen átüt rajtuk, ismeretlenül is rokonítja őket. Erre, a korszak levegőjére volt érzékeny József At­tila. Az emberi magány, a kivetettség, a szeretet és biz­tonság utáni vágy, mint az én­ nek oly mélyen szubjektív megnyilvánulása kortól, történelemtől, kulturális közeg­től befolyásolatlannak is látható - és kétségtelen, hogy az a szenvedés, ami József Attila verseiből sugárzik, mé­lyebbnek látszik a kortól, időtől, szocializációtól megha­tározottnál. De ezek a kimondatlanul és mindig kimond­hatatlanul mély érzelmek csak az adott kor nyelvén ké­pesek megszólalni, és ebben a nyelvhasználatban József Attila előremutatóan megelőzte korát. Nemcsak azzal ma­gyarázhatjuk ezt (bár kétségtelenül azzal is), hogy a köl­tészet érzékenyebb, és a huszadik század nagy válsága, a nyelv deszakralizálása, demitizálása és elértéktelenedése idején az emberi lét mind fontosabb közegévé válik, ha­nem József Attila lelkialkatával is, melyben az érzékeny­ségnek és az ezzel mélységesen összefonódó gondolati­ságnak, az érzelmek gondolatokban történő kifejezési vá­gyának és a gondolatok érzelembe-visszafordításának a huszadik század költészetében jóformán egyedülálló sze­repe és jelentősége van. József Attila az Eszméletet több részletben írta. Jelen­legi formájában a hódmezővásárhelyi Hetivásár (Hétfői Újság) 1934. augusztus 27-ei és szeptember 3-ai számában

Next