Beney Zsuzsa: Az elérhetetlen jelentés. Összegyűjtött irodalmi esszék II. (Budapest, 2010)

I. Rész. A gondolat metaforái

szubjektív attitűdnek következtében a projektált kép le­írásnak, környezetrajznak tűnik - holott valójában mindig a lelkiállapot kivetü­lése a külső, többnyire a természeti környezetre. A József Attila-i képalkotásnak talán az Óda bevezetése a legszebb példája: „Itt ülök csillámló szikla­falon”. A vibráló, várakozó, felajzott és felszabadult lelki­­állapot tökéletes rajza ez a fehér, „csillámló”, fény-árny já­téknak kitett sziklafal (mely mégis kemény, törhetetlen és áthatolhatatlan), körül a Szinva patak víz-kavics csillám­­lásával. Az Óda természeti képei is azt bizonyítják, hogy József Attila számára a világ olyannyira egy­anyagú, hogy külső, megfogható képei megfelelhetnek a benső lét ana­lógiáinak. De az érzelmek, a lelkiállapot, a hangulatok ki­­vetüléseinek ábrázolásában legfeljebb a kép hitelessége, hangzási megfelelőikből fakadó érzékletességük, a ver­bális tudás extrém biztonsága az, ami József Attila költé­szetét kortársainak többségétől megkülönbözteti. Csakhogy itt nem mindig, s talán nem is a legfonto­sabb jelentések során látjuk az érzelmek vagy a létérzé­kelés képi megfelelőit. József Attila költészetének egye­dülálló remeklése és egyben tragikumának hordozója az, hogy elsődleges képeiben nem feltétlenül az érzelem, ha­nem sokszor a gondolat önkifejezésének meg-megújuló erőfeszítéseit érzékeljük, a gondolati problémák olyan in­tenzitását, mely eléri a lírai költészet megszületéséhez szükséges feszültséget. Ennek az érzelemként megélt fe­szültségnek energiája sugárzik át a szöveg képi anyagán. Az Óda bevezetésében a csillámló sziklafal a létérzékelés vibráló, várakozásteli, szabad hangulatát tükrözte; az Esz­méletben a csilló véletlen szálai (a képpé lett gondolat ér.

Next