Beney Zsuzsa: Az elérhetetlen jelentés. Összegyűjtött irodalmi esszék II. (Budapest, 2010)

II. Rész. Az elérhetetlen jelentés

sát, hanem az önmagában megismerhetetlen egyének bel­ső drámáját ábrázolja. A törvény természete szerint anya­gában átláthatatlan, az emberi értelem pedig képtelen ar­ra, hogy a megmagyarázhatatlant elfogadja. Ez a két meg­ismerhetetlenség (a törvény belső átláthatatlansága és az ember ehhez való viszonyulásának lehetetlensége) nagy­jából fedi egymást, mégis elcsúsznak egymás fölött, a tör­vény lényegét kétségessé feszítik, s ez a kétség az írás fo­lyamán még merevebb, metafizikai kényszer formájában kompenzálódik. A törvény nemcsak a létezés rendjével, hanem magával a létezéssel válik egyértékűvé, megismer­hetetlensége annak metaforája, s ennek nyelvi kifejezését mind Kafka, mind József Attila műveiben megtaláljuk. Jó­zsef Attila világképében azonban a törvény uralma kisebb mértékben és a világi élet törvényeire érvénytelenül jele­nik meg (néhány olyan közvetlenül Kafka formai hatása alatt írott verstől eltekintve, mint például az Egy büntető­törvényszéki tárgyalás irataiból). A törvény önmagába fog­lalt érthetetlenségénél nagyobb szerepet kap emberi ért­­hetetlenségünk, a törvény értelmének, egyáltalán fennál­lásának reménytelen keresését József Attila gyötrelmes hiányérzetként éli meg. Közelebb van a rend fogalmához, s így, mint a rend metaforája a káosz elleni ősfélelem el­lentéteként jelentkezik. Ez a káosz egyaránt vonatkozik a világ és az én kontrollálhatatlanságára, belső fenyegetés, és ezért a törvény érthetetlensége mindig eleven, hasba­vágó szenvedést jelez, míg Kafkánál mindig egy végzetes, embertelen, külső erővel szembeni kiszolgáltatottságot. Emiatt József Attila világában a törvény metafizikai elide­­genedettsége mindig emberibb fájdalom (lásd az Eszmé­

Next