Beney Zsuzsa: Az elérhetetlen jelentés. Összegyűjtött irodalmi esszék II. (Budapest, 2010)

II. Rész. Az elérhetetlen jelentés

ságos transzcendencia jelenléte. Nehezen, de többnyire mégis elválasztható ez az irracionalitás kísértetétől, s gyak­ran nem is a hagyományos Isten-versek formáját, hanem a megnyugvás és belesimulás attitűdjét veszi magára. A kér­déskör magját azonban a transzcendenciához közel álló alapvető kérdés határozza meg. József Attila mindenekelőtt - és ez költészetének alap­vető tulajdonsága, véleményem szerint modernségének forrása, és egyben legnagyobb, messze kiemelkedő érté­ke - a létérzékelés, lét és nemlét viszonyának költője. Kér­désünk az, hogy vajon feltétlenül velejárója-e az ontoló­giai gondolkozásnak a transzcendencia létének, nemlété­nek vagy a kettő eldönthetetlenségének problémája, vagy a kérdés más forrásból, József Attila egyéni hajlamából kö­­vetkezik-e? Elegendő-e az előbbi két kérdés feltétele és megválaszolásának kísérlete ahhoz, hogy József Attila Is­­tenhez­ fordulását megmagyarázzuk, vagy a transzcenden­cia egy speciális értelmezéséhez kell-e fordulnunk, hogy eldönthessük, mit érthetett József Attila a transzcenden­cia­, és mit Isten fogalmán. Pontosabban: az előbbi két motivációból kiindulóan bujkált-e benne egy, lételméleté­ből kiinduló valóságos transzcendenciaélmény vagy kép­zet, és ezt is megfogalmazta-e Istenhez forduló verseiben? Tartalmazza-e József Attila ontológiája Isten létezését? A létezés tényét biztosan tudjuk, de lényegét sohasem határozhatjuk meg. Majdnem ugyanez áll Isten fogalmá­ra, mely kizárólagosan csak körülírható, vagy egyetlen as­pektusból ki is mondható, de ez az egyetlen aspektus so­hasem fedi a megtestesített potenciál végtelenségét. Ha a fenti kérdésünkre nem is tudunk egyértelmű feleletet ad.­

Next