Bókay Antal - Rácz István (szerk.): Modern sorsok és késõ modern poétikák - British studies (Budapest, 2002)

Plath és Hughes

Plath verse nem sirató és nem sírás, nincs benne bánat, nincs benne hiány. Sokkal inkább agresszív indulatokkal teli szabadulás a túl soktól, átok és vád az apai pozícióval szemben. Míg József Attila legszívesebben feltámasztaná az anyát, Plath fantázia-szándéka sze­rint megölné az apát. Mindkét esetben közös viszont az, hogy az igazi halál lehetetlenné teszi a szándék megvalósítását, egyaránt megakadályozza a feltámasztást és az apagyilkosságot, vagyis azt a (voltaképpen patológiás) megoldást, mely a vágyak mélyén rejlik. Az apa hiánya Plathnál éppúgy az ismétlés kezelhetetlen jelölő­ természetű viszonyába szorít, mint József Attilánál az anyáé. Az apa minden vele kapcsolatos konkrétum ellenére nem emlék, nincs meg a szükséges távolság ahhoz, hogy jelöltként lehessen kezelni, sokkal inkább jelölőként, erőként, hatalomként működik a lányban. Ez a különös helyzet azonban nem a normalitás felé kényszeríti a sze­mélyt, hanem a megoldás terepét a szülőkkel szembeni tett helyett a saját testre irányítja, és a megölés, illetve feltámasztás a saját sors „megírásában”, az öngyilkosságban realizálódik. ÉLMÉNY-GENEALÓGIÁK Kései sirató Harminchat fokos lázban égek mindig s te nem ápolsz, anyám. Mint lenge, könnyű lány, ha odaintik, kinyujtóztál a halál oldalán. József Attila verse sokkal közelebb van a testihez, mint Plathé. A vers már egy testi állapottal nyit („Harminchat fokos lázban égek”). Ez a láz, bármennyire is konkrét megjelölés, súlyos paradoxont jelez, hisz a harminchat fok nem láz, de még nem is hőemelkedés. Abszolút normális betegségről van szó.­ Van benne továbbá valami . Plathnak van egy verse, amely a Daddy közelében íródott, Fever 103 a címe. Plath valóban lázról beszél (nálunk ez 39,5 fok lenne), ez a belső tűz beteges, agresszív dinamika.

Next