Bolvári-Takács Gábor: Színfalak árnyékában. Színháztörténeti és tánctörténeti források a 20. századból (Budapest, 2023)

I. KULISSZÁK ELŐTT ÉS MÖGÖTT - PÓDIUM ÉS POLITIKA. Színházművészek és filmművészek pártkongresszusi felszólalásai, 1946–1988

88 I. KULISSZÁK ELŐTT ÉS MÖGÖTT cár a koalíciós partner Nemzeti Parasztpárt irányítja.173 Major támadása a szabadművelődési rendszer ellen irányul,174 bár a kifejezést nem használja. 1951-ben beszédét Rákosi Mátyás nevével kezdi és fejezi be, s ez min­dent elárul a hangnemről. Megjelenik a Csokonai - Petőfi - József Attila költészeti fejlődésvonal, s persze az általa vezetett Nemzeti Színház erőfe­szítéseinek dicsérete. Az új kultúrpolitikának megnyert művészek minta­példájának állítja a kongresszus elnökségében helyet foglaló Somlay Ar­túrt, aki­­ a politikai elnyomással való egyet nem értése miatt - még abban az évben öngyilkos lett. 1957-ben azonnal önkritikával kezd, de nem a Rákosi-korszakot, ha­nem az 1955-ben több mint félszáz író és művész (közte Major) által aláírt, demokráciát követelő memorandumot ítéli el mint „pártszerűtlen” viselke­dést. Ezt követi az ellenforradalom minősítése. Pozíciójának erősítésére a konferencián jelen levő Révai Józseffel vitatkozik, aki a megelőző évtized­ben legfőbb mentora volt, s az egykori főideológust önkritikára szólítja föl. 1959-ben a konszolidáció nyugalmát sugallja, az építőmunka eredmé­nyeit dicséri. 1962-ben pedig őt is eléri a Szovjetunió Kommunista Párt­jának XXII. kongresszusán. 1961-ben teret nyert desztalinizációs hullám: expressis verbis elítéli a személyi kultuszt, benne saját korábbi igazgatói tevékenységét. Major minden fellépése színházi magánszám. Jól felépített mondandó­ját ennek megfelelően tagolja. Mindig idéz, 1959-ben és 1962-ben József Attilát szaval. Tudja: a költő Aczél György első számú példaképe. Keres Emil (1925-2016) színész, előadóművész. 1950-ben végzett a Szín­ház- és Filmművészeti Főiskolán. 1950-51-ben a Honvéd Színház, 1951- 54-ben a Nemzeti Színház, 1956-61-ben a Néphadsereg Színháza (1960- tól Vígszínház) színésze. Igazgatóként 1954-56-ban a Szolnoki Szigligeti Színházat, 1961-73-ban a Thália (1964-ig Jókai) Színházat, 1973-85-ben a Radnóti Miklós Színpadot vezette. 1973-85-ben a Magyar Színház­művészeti Szövetség előadóművész tagozatának elnöke. Sokat filmezett. Kossuth-díjas Kiváló Művész. Közéleti személyiség volt, 1966-75-ben az MSZMP Központi Bizottsága tagja.175 heres két ízben szólalt fel, az MSZMP IX. (1966) és X. (1970) kongres­­­szusain, először 41, másodjára 45 esztendős korában. Stílusa, hangneme Majornál jóval visszafogottabb. 1966-ban a nyugodt fejlődésről beszél, a művészek körében nem jellemző párttagság kérdése foglalkoztatja, de nem mindenáron: hirdeti, hogy az alkotó hit munkával való megvallása ugyanolyan erőt képvisel. 1970-ben­­ az időközben hivatalos vonallá vált művészetpolitikai reformiránynak megfelelően 176 - a meggyőzésen ala­

Next