Borbély T. András: Az Ezüst tó. Kurt Weill és elfeledett operája (Budapest, 2022)

3. WEILL SZÍNÉSZOPERÁJÁNAK TÖRTÉNELMI, DRAMATURGIAI ÉS ZENETUDOMÁNYI VIZSGÁLATA - 3.5. Az Ezüst tó nagytotálban - 3.5.3. A darab politikai vetületei

3. W­ill színészoperájának ... vizsgálata melódia.332 A szimfónia harmadik tételének egy része erősen a Dal a friss kenyérrőlre emlékeztet, de az a felismerhetőség határán van. Ezért ebben az esetben sem lehet zenei idézetről beszélni, a Kenyérdal öniróniája (mint ahogy a Caesar-dal mondanivalója a diktátorok bukásra ítéltségéről) való­színűleg amúgy sem illik a szimfónia üzenetébe – ha van neki egyáltalán ilyesmi funkciója. Nem szabad túlfilozofálni a dolgot, Kurt Weill zené­ket írt, nem rejtett kódos politikai üzenetet ötvonalas kottapapírra – még ha egynémely dala meg is jelenik feldolgozva a későbbi műveiben. A ko­rábbi dalokkal való bánásmód Brecht elidegenítő effektjére emlékeztet: felismerhető az eredeti, de valahogy máshogy, idegenül cseng. Érdemes egyébként meghallgatni egymás után az első és a második szimfóniát. (Ez az internet korában nem jelent különösebb kihívást.) Jól megfigyelhető a szerző zenei fejlődése. Ami az 1921-es műnél az egésznek a koncepciója (mármint ami a hangzás- és formabeli megvalósítást illeti), az a második esetében fűszer. Tehát amíg a klasszikus ellenpont szerinti szerkesztést Weill az első szimfóniában felcseréli a váratlan harmóniákkal tarkított „weilliségre”, addig a másodikban ez a zenei nyelv csak színesíti a klasz­szikus kontrapunktot, amit igen izgalmasan használ a komponista. Hiá­ba, Kurt Weill átkozottul jó zeneszerző, nem véletlenül volt már életében igen sikeres. De ha már az „Ezüst tó vizében” nyílt zenevilágok más mű­vekben való megjelenéséről esett szó, akkor még az 1937-es The River is Blue című filmhez komponált zenét kell megemlíteni, mert állítólag 333 az a zenei anyag is részben a Ezüst tó-zene feldolgozása. Ennek az eldöntése azért nehéz, mert ez a kompozíció Weill befejezetlen művei közé tartozik – még ha a New York-i Kurt Weill Alapítvány négy songot (The River is so Blue, March, Soldier’s Song és Finale) The River is Blue címmel az 1937-ben keletkezett művek közé is sorol. Ezen a ponton azért fontosnak tartom megemlíteni, hogy a jelenség, miszerint Weill saját zenei témáit, melódi­áit több darabjában is feldolgozza, nem csak Az Ezüst tóra jellemző, más műveknél is megfigyelhető. A sikerek és a sok ismerős ellenére a francia főváros csak átmeneti megálló volt a zeneszerző életében, ahogy mérgesedik Németországban a helyzet, úgy válik egyre világosabbá, hogy ez az állapot nem fog egyha­mar megváltozni. Weill ezért afelé az ország felé veszi az irányt, amelynek kultúrája és zenéje mindig lenyűgözte: 1935 szeptemberében megérke­zik New Yorkba. Mindig is kacsintgatott Amerika felé, már 1931-ben ter- 332 Vö. Hein, 2014, 71. 333 Mücke, 2011, 49. 270

Next