Boreczky Ágnes (szerk.): Majdnem száz év. Boreczky Ágnes beszélget Méhes Verával - ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar Neveléstudományi Intézet Pedagógiatörténeti Tanszék közleményei 4. (Budapest, 2009)

1. rész. Az asszimiláció útvesztői

méter magasan a tengerszint felett. Félórányira tőlünk volt egy bányató, ahová el lehetett menni sétálni, biciklizni. Mi 8 forintot fizettünk gyere­kenként egy napra. Azt nem érzi a napló, hogy a gyerekekért a szülők ne­künk mennyit fizettek. Tizenöt 12-16 éves gyerekkel és nagy pedagógiai tervekkel mentünk le Aszódi Évával Villabányára. Öcsém, Péter, aki akkor már 18 éves volt, pedagógiai asszisztensként dolgozott velünk. Együttműködésünket a leg­nagyobb harmónia jellemezte. Fiatalságán tréfálkozva öcsémet a gyere­kek „Onkel Péter”-nek nevezték. Nyaraltatásunknak megmaradt a teljes naplója fényképekkel, rajzokkal. Most beleolvasva szívderítő és ugyanak­kor szívszaggató a naplóból áradó életöröm: a természet szeretete, a világ megismerésének és a kultúra elsajátításának vágya, egymás megbecsü­lése, egy jobb, színvonalasabb, emberségesebb életre törekvés. A leírt sorok­ból kiderül, hogy olvastunk Thomas Mannt. A varázshegyhez hasonlította az egyik naplóíró az ott töltött napokat, de felmerül Tonio Kroger neve is. Ol­vastuk együtt József Attilát és Babitsot, hallgattuk a „Befejezetlent” és a „Prelúdiumot”. Voltak nagy éjszakai beszélgetések, biciklizés és lovaglás és kisebb botrányok, egy lámpa kialvása, a gyufa eltűnése és egy nagyobb víz­­mennyiség kiömlése körül. Voltak erdei séták és barlanglátogatás. Közösség, szabadság, szeretet és derű. A napló őrzi mindezt, és én őrzöm a naplót. A gyerekek közül talán ketten voltak elemisták, a többi mind gimnazista. Mint mindebből kiolvasható, nevelésünk, életformánk a Montessori pedagó­giában gyökerezett: kultúra, egymás segítése, egymás nevelése. Legna­gyobb pedagógiai sikerünk nekünk pedagógusoknak, de még inkább a gyerekeknek Kálmán Pisti átnevelése volt. Kálmán Pisti tizenhat éves volt, saját villában laktak a Rózsadombon, ő volt az egyetlen, aki libamá­jat hozott útravalónak és nem adott belőle senkinek. Első nap nem segí­tett, nem vett részt semmiféle közös tennivalóban. Aztán eltelt egy pár nap, nem is tudom, hogy csináltuk, de mintha elvarázsolódott volna, a tár­saságból kialakult egy erős közösség, egy egymást segítő csapat, amely­nek Kálmán Pisti fontos tagja lett. Kálmán Pisti metamorfózisát csasztuskában írták meg közösen a nyaralás utolsó napjaiban a gyere­kek.59 így telt el egy tartalmas, boldog hét. A nyolcadik napon jött két szu­­ronyos csendőr azzal, hogy „huszonnégy órán belül vigyék el innen ezeket a zsidó gyerekeket, mert ha nem, akkor puskatussal kergetjük el őket”. Akkor még nem volt olyan rendelet, hogy ne nyaralhasson együtt tizen.­

Next