Cipkin, Leonyid: Nyár Badenben (Budapest, 2013)

Hetvenes évek, Szovjetunió, tél, vonatát. Lemegy a nap. Egy orosz értelmiségi utazik Moszkvából Leningrád felé, s egy málladozó, forradalom előtti könyvet lapozgat. Anna Gri­­gorjevna Dosztojevszkaja 1867-es, gyorsírással lejegyzett, majd évtizedekkel férje halála után publikálta naplóját. Az orosz irodalom klasszi­kus műveit is megidéző nyitókép, mely után azonban orosz írókra kevéssé jellemző próza következik. A napló szippantja magába olvasó­ját? Vagy az olvasó írja újra a naplót? A kérdés nem eldönthető, s a regény olvasójá­nak nincs más választása, mint követni elbe­szélőjét, aki térben és időben csapongva hol saját világába, hol a 19. században, Dosztojevsz­kij és újdonsült felesége életébe kalauzolja. S ha az olvasó egy-egy vessző után netán elveszíti az események fonalát, a következő gondolatjel után gyakran egy másik szálban tud csak meg­kapaszkodni. A regény Dosztojevszkij és felesége kalandos utazásáról mesél: hitelezők és ellenséges csa­ládtagok elől menekülve az idősödő Fjodor Mihajlovics és fiatal felesége hogyan hagyja el Oroszországot, miként telnek napjaik a német­­országi Badenben, s miként keríti hatalmába játékszenvedélye az önuralmát mindig is kön­­­nyen elveszítő, epilepsziájával egész életében küszködő írót. A Nyár Badenben lírai nyelven megszólaló élet­rajzi fantázia, amelyben az elbeszélő utazása és kedves regényei írójának badeni kalandja elválaszthatatlanul összefonódik. Vallomás az irodalom és az élet iránti szenvedélyről, olvasó, mű és szerző viszonyáról.

Next