Czövek Judit (szerk.): Imádságos asszony. Erdélyi Zsuzsanna köszöntése (Budapest, 2003)

Görömbi András: Népköltészet és új egyetemesség Csoóri Sándor esszéiben

A múlt is benne van a jelenünkben. Az új egyetemességeszmét fogalmazza a József Attila-i „végső szemléleti egész” igénye, de Apollinaire, Picasso vagy Németh László törekvése is ez. József Attila a költészetben megvalósítja a bartóki szellemet. Felejt­hetetlen képek szemléltetik a népi és nemzeti kultúránk kettéhasadását. Az erdélyi, népsorsot kivaltó dalok átlendülnek minden tilalmakon. A kiegyensúlyozottságért túl­ságosan nagy árat fizet az ország szellemi élete. Az olykor látszólag egymástól nagyon távoli mozaikok szoros kapcsolatban vannak egymással, egy korszerű, nagyívű gondolatrendszer és világkép részei, az egységes vi­láglátást szolgálják. Németh László vetette fel először azt a gondolatot, hogy a bartóki modell egész kultúrának mintája is lehet. Csoóri Sándor a bartóki modell fogalmának azáltal ad új értelmezést, hogy a maga rendkívül sokrétű élménykörével szembesíti: az önéletrajz szabad mozgásában olyan organikus világkép bontakozik ki, amelyben funkcionáli­san kap helyet Csoóri számtalan meghatározó élménye, az amerikai felhőkarcolóktól a szatmárcsekei temetőig, a beatköltészettől a magyar népballadákig, József Attilától Ginsberg költészetéig. Az új egyetemességeszme kifejtésének egyik lebilincselő gondolatsora pedig József Attila költészetének az értelmezése, annak a válaszfalnak a merész ledöntése, amelyet József Attila és a népi irodalom közé húzott, az a szemlélet, amelyik népköltészetnek csupán a Petőfi szemével látott egyszerűséget tudta, s a húszas-harmincas években a magyar irodalom követendő modelljévé Erdélyi József költészetét avatta. Csoóri Sán­dor abban jelöli meg József Attila szerepét az új egyetemességeszme kiteljesítőinek so­rában, hogy ő már a népköltészet egész világát bejárta és hasznosította a ráolvasások­tól a gyerekmondókákig, a regösénekektől a Kalevaláig. .Verseiben az ősi és az új dol­gok megrendítő feszültsége ugyanolyan újítás, mint a bartóki disszonancia.”18 József Attila életművében együtt szemlélte Csoóri a végleteket, az elvont filozófiai gondola­tokat és a kereszténység előtti, szinte ázsiai jellegű nomád hangvételt. Ehhez a véglete­ket társító kettőséghez is az Erdélyi Zsuzsanna által feltárt archaikus imákban talál párhuzamot, „ezekben egyszerre kap hangot a pogány ütemre kibontakozó kultikus megrendülés és a keresztény világkép”.19 A Tenger és diólevél Csoóri irodalomszemléletének alakulástörténetét is megrajzolja a kezdeti naiv népiségtől az új egyetemesség koncepciójának egyéni élménykörökön ala­puló kimunkálásáig. Ebben az új egyetemességkoncepcióban döntő szerepe van annak, hogy a népköltészetben sokkal egyetemesebb emberi tartalmak és művészi megoldások hordozóját fedezte fel annál, mint amilyennek korábban a népköltészetet látták. A népművészet egyszerűségre törekvő, szemléletes, naiv realista vonulata mellett föl­fedezte annak mélyebb, összetettebb, szilajdabb, látomásos vonulatát, s rámutatott arra, hogy a népi kultúrának ezt a mélyebb rétegét éppen a modern művészet legna­gyobbjai — Picasso, Lorca, Bartók, József Attila — hasznosították legteljesebben az ősit 18 Csoóri 1994. 732. 19 Csoóri 1994. 734-Népköltészet és új egyetemesség Csoóri Sándor esszéiben

Next