Czövek Judit (szerk.): Imádságos asszony. Erdélyi Zsuzsanna köszöntése (Budapest, 2003)

Görömbi András: Népköltészet és új egyetemesség Csoóri Sándor esszéiben

a »sült realista« Veres Péter, vagy a lírai realizmus olyan képviselői, mint Illyés Gyu­la vagy Jeszenyin iránt”.55 A Tenger és diólevél önéletrajzi telítettsége eleve a nézőpon­tok és szemléleti jellegek sokféleségét társította. Az azonban kétségtelen, hogy Csoóri Sándor szemléletében kitüntetett helye van a költői képnek, „a világ érzéki metaforájá”is-nak, s kisebb szerep jut az elvont gondolkodásnak. Többen racionaliz­­musellenességet, az ok-okozati viszonyra figyelő gondolkodókkal szembeni elfo­gultságot iz is emlegettek koncepciójával kapcsolatban. Akadt kritikus, aki a Csoóri által felvázolt kultúramodellt alapjaiban irracionális erezetűnek minősítette, s azt állította róla, hogy „az egzisztencialista filozófiára épül, történelmileg-társadalmilag szűk”.58 A Csoóri-írásokból áradó életelvű vitalitás, vala­mint végleteket társító szemléletének sokak által méltatott tágassága inkább Alföldy Jenő véleményét támasztja alá: „Ha Illyés, Veres Péter és társaik a történelmi szükség­letnek megfelelően a paraszti művelődés »apollói« oldalát emelték ki és tették mozgal­muk ideológiai és esztétikai alapjává, akkor Csoóri inkább ennek »dionüszoszi« felére helyezi a hangsúlyt. [... ] A Nomád napló szépirodalmi értékű elméleti írásaiban eklekti­kus torzításoktól mentesen létrejött a szintézis népi irodalmunk két fő iránya: a har­mincas években kezdődött a népi mozgalom realizmusa és az ötvenes évek közepétől ki­bontakozó mágikus realizmus között.”59 A bizonyítás lendületében Csoóri olykor egyszerűsít, bonyolultabb tényeket egy szemléleti jelleg megragadása végett összevon. Amikor például a népiség és modernség szintézisének lehetősége felől tekinti át költészetünket, arra a véleményre jut, hogy „a magyar költészetnek Ady után nem az Erdélyi József törte csapáson, hanem például egy torcai természetű költő útján kellett volna továbbindulnia. A modernséget és a népköltészetet magas szinten egymásba torkolható úton.”40 „Sajnálkozik azon, hogy Illyés és Németh László a legmodernebb világirodalom ismeretében döntöttek Erdélyi József, az új realizmus, az új tárgyiasság mellett, miközben nem vették észre József At­tila költészetének korszakos jelentőségét. Ebben nyilvánvalóan igaza van, de az is két­ségtelen, hogy a két világháború közötti magyar költészet sokszínű és gazdag volt, nem Erdélyi József nyomában haladt, így is bizonyos azonban, hogy olyasfajta merész­ségre, önkívülettel határos drámaiságra, arra a mágikus és barbár mélységre, melyet Lorca kifejezni tudott, József Attilától eltekintve a magyar líra nem volt képes a két világháború között.”41 Csoóri koncepciója felől nézve tehát érthető az élesebb fogal­mazás is. Amikor modelljében ennek a rejtettebb, drámaibb, féktelenebb népiségnek oly je­lentős ösztönző szerepet tulajdonított, az egész magyar nyelvterületen reneszánszát 55 Tüskés 1979- 1039. 56 Csoóri 1994. 260. 59 Huszár 1979. 63-64; Tüskés 1979. 1043-58 Illés 1979. 29-30. 59 Alföldy 1979. ápr. 28. 40 Csoóri 1­994. 729. 41 Vö. Dér 1980. 422. Népköltészet és új egyetemesség Csoóri Sándor esszéiben

Next