Duló Károly: A néző filmje (Budapest, 2006)

IV. Filmdramaturgia

2. Filmtípusok számra kívánkozó valóság megjelenítése - vagyis a LUMIÈRE FIVÉ­REK által megnyitott filmkészítési út - mellett szinte azonnal megje­lenik a kitalált történetek filmre vitelének módja - azaz a MÉLIÉS-i út - választásának lehetősége is. Némileg leegyszerűsítve a kérdést azt is mondhatnánk, hogy a filmkészítés legelső mozzanataként vá­lasztani kell: a valóság ábrázolása vagy egy filmmese megjelenítése a cél? Az előbbi esetben a valóságos világ, az utóbbiban pedig valami­lyen elmeszülemény jelenti a film alapját és megítélésének keretét. A fikciós műfajok mintapéldája a játékfilm, a nem fikciósaké, pedig a do­­kumentumfilm. Ha csak ez a két műfaj lebeg a szemünk előtt, eléggé kézenfekvőnek tűnik a különbségtétel, hiszen a dokumentumfilm­nek megbízható, hiteles képet kell adnia valóságunkról, míg a játék­film igazsága nem a valóságértékén múlik. Nyilvánvalóan nemcsak céljaik, hanem eszközeik is jellemzően különböznek. Árnyalja a képet, ha belegondolunk, hogy mindkét kategória több műfajt fog át. Nyilvánvalóan szintén fikciós filmtípus az animációs film. Sőt, bátran állítható, hogy még nagyobb benne a szerepe a kita­lált elemeknek, hiszen míg a játékfilmek zömének színterét meg­szokott környezetek adják, addig az animációs filmeknek a közege is mesterséges, kimódolt világ. De fikciós művek a videoklipek és a reklá­mok is. A termékek és szolgáltatások ránk takmálására hivatott filmek ugyan nemegyszer az elfogulatlan tájékoztatás köntösében próbálnak meg­hatni, ám elég nagy hiba lenne hiteles dokumentumokként te­kinteni rájuk. Ráadásul ma már legtöbbször nem is magáról a por­tékáról zengenek dicshimnuszokat, hanem valamiféle társadalmi felemelkedés - a jobb körökhöz tartozás - kecsegtető, de hamis ígé­retével ösztökélnek bennünket a fogyasztásra. A filmmel való dokumentálás célját legkövetkezetesebben a kuta­­tófilmek juttatják érvényre, hiszen itt a kamera felderítésre és jegyze­telésre alkalmas kutatóeszköz a valóság mind teljesebb és tárgyilago­­sabb feltárására törekvő tudós kezében. Hasonló a törekvésük a szűkebb értelemben vett dokumentumfilmeknek, amelyek tükröt tarta­nak a kor és a társadalmi valóság elé, ugyanakkor persze szükségkép­pen hordozzák alkotójuk beállítódását és meggyőződését is, tehát ér­tékelő mozzanatokat is hozzátesznek a képhez. Az ismeretterjesztő és az oktatófilmek a valóságról szerzett, érvényes tudás közvetítésére

Next