Duló Károly: Közelítő távolítás (Budapest, 2007)

7. A nyelv

Közelítő távolítás elemzésnek nevezünk minden olyan eljárást, amelynek során köz­lemények, üzenetek törvényszerűen visszatérő sajátosságai alapján módszeres és objektív eljárással olyan következtetéseket vonunk le, amelyek a közleményekben nyíltan kimondva nincsenek, de az üzenet megszerkesztettségének, azaz a kódolásának a módjából kiolvashatók.. .”80 Amiből tehát a rejtett üzenetek is megfejtlletők, az nem más, mint a közlemények törvényszerűen visszatérő sajátosságainak összes­ségeként is felfogható stílus, azaz a rendszert alkotó távolító mozzanatok együttese. A tartalomelemzés működőképes mivolta valószínűvé teszi, hogy a kommunikációban az embert és világát egyaránt jellemző szerve­ződési sémák jutnak - szándékosan vagy akaratlanul - érvényre. TÖRÖK Gábor vizsgálatai például megmutatták, hogy miközben a nyelvi fordulatok statisztikai számbavételén alapuló elemzés JÓZSEF Attila költészetéhez méltatlan közelítésnek tűnik, mégis fontos adalékokkal gazdagíthatja verseinek, életművének értelmezését. Ha például a tagadó elemek gyakoriságának éves változásait vesszük számba a költeményeiben, ebből a leegyszerűsített elemzésből is pontosan kirajzolódnak a költő világhoz fűződő kapcsolatának vál­tozásaival jellemezhető korszakai. „A tagadó elemek gyakorisá­gának változásai tehát egyrészt a művész világnézeti változásából, fejlődéséből következnek (és konkretizálva: ilyen információkat tartalmaznak), másrészt a társadalom változásaiból... s ezekről ad­nak így elvontan is hírt.” Emellett még tükrözik a költő lelki válsá­gainak, betegségének stációit is.81 Mindezekről az állapotokról per­sze - az életrajzi adatokon túl - mindenekelőtt maguk a versek vallanak hihetetlenül nagy személyes hitellel, a pontosság szigo­rúságával és egyetemes érvénnyel. Éppen ezek ismeretében kap még nagyobb jelentőséget, hogy a művekhez nem csupán azono­sulással (műélvezőként) közelíthet eredményesen a befogadó, ha­nem olyan módszerekkel is, amelyek a formai jegyekből, az elraj­­zolásokból — tehát a sorok között - is olvasni tudnak. Gyakorlati szinten mindez azt jelenti, hogy az irodalom vagy a nyelv első­ 80 Antal László: A tartalomelemzés alapjai. Budapest, 1976, Magvető­ Kiadó, 10. és 15. o. 81 Török Gábor: A líra logika. Budapest, 1968, Magvető-Tiszatáj, 49-50. o.

Next