Duló Károly: Lehet másképp. Szécsényi Ferenc operatőr (Budapest, 2017)

A Margitszigeten forgattunk Az utolsó körhöz89. Darus felvételhez készülődtünk. Fölül­ről látom, hogy Várkonyi Zoli siet felénk. Szerintem nincs ember, aki őt sétálni látta volna valaha. Odajött, felszólt, hogy jöjjek le, a klánosoknak és meg azt mondta: húzzátok le! Lehúztak.­­ Ide figyelj, Hildebrandot kirúgtam, veled fogom forgatni az Egri csillagokat.91 Már meg is beszéltem Nemeskürtyvel.92 - Ez képtelenség. Mikor indul a film? - Három hét múlva. - Egy évig készítettétek elő. Egy teljes évig! 89 Fekete-fehér nagyjátékfilm (1968). Gertler Viktor rendezte Vészi Endre Passzív állomány című novellája alapján. 91 Kétrészes színes romantikus, Szász Endre grafikáinak felhasználásával látványtervezett történelmi játékfilm (1968). Várkonyi Zoltán rendezte Gárdonyi Géza azonos című regénye alapján. Vágó: Szécsényi Ferencné. 92 Balázs Béla-, József Attila-, Széchenyi-díjas­ filmtörténész, stúdióvezető, forgatókönyvíró. Rodolfo Mosca professzor révén ismerkedett a neorealista olasz filmmel. 1959-től a Budapest Filmstúdiót irányította, a Ma­film 4. Játékfilmstúdióját pedig 1963-tól. Stúdióvezetőként mintegy százharminc nagyjátékfilmet mentorált. Több — azóta híressé lett — rendezőt indított el pályáján. Világszerte tartott előadásokat. Számos idegen nyelvre fordították le A magyar film története (1965) című könyvét. Sokoldalú tudós, történész, irodalmár, fordító, író, esztéta. Szakkönyvei közt: A Meseautó utasai (1965), A film ma (1971), A magyar filmipar és film­­forgalmazás állami támogatása a két világháború között (1984), A képpé varázsolt idő (1984), A filmművészet új útjai (1986). Forgatókönyveiből: Egri csillagok. I—II. (1968), Széchenyi napjai. I—VI. (MTV, 1984), Rekviem egy hadseregért (MTV, 1986), Honfoglalás (1996), A magyar irodalom képes története (MTV, 1992—1998), Sacra Corona (2001). Stúdióvezetőként: így jöttem (1964), Szegénylegények (1965), A kőszívű ember fiai. I—II. (1965), Magasiskola (1970), Makra (1972), Az ötödik pecsét (1976), Megáll az idő (1981), István, a király (1984), Szirmok, virágok, koszorúk (1984) stb. 90 Magyarul: daruzás. A kamera — hasonlóan az emelődaru terhének mozg­at­ásához - főként felfelé és lefelé halad; kosarában van az operatőr és az állványra rögzített felvevőgép. Mozgása lehet pusztán láttató, informá­ló, valamint fokozhatja a képkompozíció érzelmi töltését. 79

Next