Epiktétosz: Epiktétosz összes művei + 2., javított kiadás (2016) - Electa (Budapest, 2014)

Steiger Kornél: A sztoikus etika és Epiktétosz lélekterápiája

1. A SZTOIKUS ETIKAI TANÍTÁS NÉHÁNY NYI­TÓ IT PROBLÉMÁJA 331 kijelentés „igazabb”, vagy „kevésbé hamis”, mint a „2 x 2 = 7” kijelentés (jóllehet az 5 közelebb van a 4-hez, mint a 7), ugyanúgy nem mondhatom azt sem, hogy az egyik erényes cselekedet jobb a másiknál, vagy az egyik vétkes cselekvés kevésbé rossz, mint a másik. A vétkeket egyforma súlyúaknak tartják, mint Khrü­szipposz mondja az Etikai kérdések negyedik könyvében, és így vélekedik Perszaiosz és Zé­nón is. Ha ugyanis az egyik igaz nem igazabb a másiknál, akkor az egyik hamis sem hamisabb a másiknál, egyik csalás sem csalóbb, egyik vétek sem vétkesebb, mint a másik. Hiszen aki tízstadionnyira van Kanóbosz­­tól, meg aki egy stadionnyira van tő­le, az ugyanúgy nem Kanóboszban van. Aki nagyobbat és aki kisebbet vétkezik, annak cselekedete erköl­csileg egyformán helytelen. Diogenész Laertiosz 7.120 Ez a doktrína azonban fölvet egy komoly problémát: ha a jónak nincsenek fokozatai, akkor hogyan lehetséges a nevelés? Hiszen a nevelés az a folyamat, amelynek során a nyilakkozó emberi lélek interiorizálja a racionális értékeket, amikor - Cicero iménti szavaival - lépésről lépésre „belátásra, avagy foga­lomra tesz szert”, azaz elemenként kumulálódik benne a racionális jó. Ezt a folyamatot nevezi a hellenisztikus filozófia „(a filozófiában tett) előrehala­dásnak (prokopé)". Csakhogy Diogenész Laertiosz - sztoikus forrásai alapján — kereken kijelenti: Azt tartják, az erény és a hitványság között nincs köztes állapot. A peri­­patetikusok azt mondják, az erény és a hitványság között ott van közben­l­k a filozófiában tett­ előrehaladás. [A sztoikusok szerint] azonban, ahogy a faág egyenes vagy görbe kell hogy legyen, ugyanúgy az ember vagy igazságos, vagy igazságtalan. Nem létezik olyan, hogy igazságosabb vagy igazságtalanabb, és a többi erény esetében ugyanez a helyzet. Diogenész Laertiosz 7.127 1. 4. A cselekvés Animális és racionális magatartásunk egyaránt cselekvésekben manifesztáló­dik. A cselekvés sztoikus modellje a következőképpen írható le: (1) Egy esemény (vagy képzet, gondolat) kivált bennem egy késztetést, (2) a késztetést jóváhagyom, (3) cselekedni kezdek.

Next